ارائه 25 مجوز راه اندازی مرکز تحقیقات بالینی به بیمارستان های خصوصی دردولت یازدهم

دکتر رضا ملک زاده روز شنبه در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات پیشرفته روش های کم تهاجمی بیمارستان پارس اظهار کرد: ارایه این مجوز در گذشته ممنوع بود اما در دولت یازدهم ارایه این مجوز به مراکز خصوصی تصویب شد و این مراکز می توانند تولیدات علمی در زمینه های مختلف تحقیقاتی داشته باشند. 
وی با یادآوری جایگاه علمی ایران در دنیا و خاورمیانه گفت: در سال 2015 با 40 هزار و 532 مقاله (12 هزار مقاله مربوط به گروه پزشکی) در بانک اطلاعاتی اسکوپوس رتبه 16 را در دنیا به دست آوردیم و در منطقه اول شدیم یعنی از ترکیه و رژیم صهیونیستی جلوتر هستیم. 
ملک زاده افزود: در بانک اطلاعات آی اس آی نیز رتبه 21 جهانی و رتبه دوم منطقه را پس از ترکیه داریم؛ این روندی است که در این سال ها در حوزه رتبه کمی مقالات علمی داشته ایم و در بخش استنادات به مقالات علمی و چاپ مقالات در نشریات معتبر بین المللی نیز که جزو کمیت مقالات به شمار می رود، در سال 2015 توانسته ایم از کشورهای دیگر منطقه با یک اختلاف قابل توجه جلوتر باشیم. 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت یادآور شد: دنیا همانطور که از جهات مختلف ما را بررسی می کند، از نظر علمی نیز ما را در نظر دارد و رتبه بندی می کند؛ بنابراین ما نباید تحقیقات را تنها به مراکز تحقیقاتی دولتی محدود کنیم چراکه در بیمارستان های غیردولتی بهترین دانشمندان پزشکی و افرادی با بالاترین مهارت های پزشکی مشغول ارایه خدمات هستند که باید به آنها فرصت داده شود تا در زمینه تحقیقات پزشکی نیز مشارکت داشته باشند. 
ملک زاده افزود: ما اگر از مراکز و بیمارستان های خصوصی در این زمینه کمک بگیریم، پیشرفت های قابل توجهی خواهیم داشت، همانطور که در بیشتر کشورهای دنیا بیشتر پیشرفت ها مربوط به بخش خصوصی است.
** کمبود بودجه تحقیقات پزشکی 
ملک زاده اظهار کرد: در سال های پس از جنگ تحمیلی در زمینه تولیدات علمی ما عقب تر از کشور مصر بودیم و در آن زمان تصور می کردیم که آیا می شود از این کشور جلو بزنیم و در حال حاضر رتبه اول منطقه را به دست آورده ایم که این نشان دهنده ظرفیت بالای نیروی انسانی و نخبه کشور است اما ادامه این راه نیاز به اختصاص بودجه بیشتر در بخش تحقیقات پزشکی دارد. 
وی افزود: در برنامه پنجم توسعه قرار بود که 3 دهم درصد از درآمد ناخالص ملی به بخش تحقیقات اختصاص یابد این درحالی است که تاکنون کمتر از 3 دهم درصد تخصیص یافته است. کشور کره جنوبی 4.3 درصد از درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی خود را صرف تحقیقات می کند و همین مساله سبب پیشرفت چشمگیر این کشور و عقب ماندن ما از آن شده است و انواع کالای کره ای در کشور ما به فروش می رسد.
ملک زاده گفت: بنابراین اگر بخواهیم با همین بودجه جلو برویم و جزو 10 کشور اول دنیا باشیم، نمی توانیم و باید در این زمینه تجدیدنظری صورت گیرد.
وی افزود: در مقایسه تولیدات علمی گروه علوم پزشکی با رشته های غیرپزشکی، 32 درصد تولید علم به لحاظ کیفی و کمی مربوط به گروه پزشکی است این درحالی است که 12 درصد بودجه تعیین شده پزشکی به ما رسیده و فقط 18 درصد اعضای هیات علمی را داریم و این نشان می دهد که در رشته های پزشکی قوی تر از سایر رشته ها هستیم و اگر قرار است که رشد بیشتری داشته باشیم، باید سرمایه گذاری بیشتری در این زمینه صورت گیرد. 
ملک زاد ادامه داد: یکی از راه های پیشرفت در این زمینه کمک به بخش خصوصی است تا بتواند در حوزه تحقیقات فعالیت داشته باشد چراکه این بیمارستان های بخش خصوصی توان فعالیت در این حوزه از نظر مالی و نیروی انسانی نخبه را در اختیار دارند و می توانند نتایج خوبی به دست آورند و رتبه علمی ایران را نیز در سطح بین المللی ارتقا دهند. 
وی افزود: در مقایسه ای که صورت گرفته مشخص شده است که بیشتر محققان ایرانی دارای اچ اندیکس بالای 15 هستند و در مقایسه با مصر، پاکستان، عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی، کشور ایران دارای حدود 10 برابر نیروی انسانی محقق بیشتر نسبت به آنها است و این نشان دهنده ظرفیت بالای کشور ما در حوزه نیروی انسانی نخبه و محقق است که لازم است آنها جذب و حمایت شوند و در این زمینه برنامه هایی در دولت یازدهم مصوب شده است. 

** تغییر نظام ارزشیابی دانشگاه ها 
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به تغییر نظام ارزشیابی دانشگاه های علوم پزشکی در دولت یازدهم به عنوان یکی از برنامه ها در زمینه ارتقای حوزه تحقیقات پزشکی اشاره کرد و گفت: نظام ارزشیابی جدید کیفی شده است و به تعداد مقالات و برگزاری همایش ها نمره ای داده نمی شود بلکه به میزان استنادات به مقالات علمی و چاپ آنها در نشریات بین المللی امتیاز داده می شود.

** برگزاری دوره های دستیار پزشک و پزشک محقق 
ملک زاده به اجرای برنامه برگزاری دوره های دستیار پزشک و پزشک محقق به عنوان یکی دیگر از برنامه های معاونت تحقیقات وزارت بهداشت برای جذب نخبگان و ارتقای سطح علمی کشور اشاره کرد و گفت: برنامه ای که باعث پیشرفت بسیاری از کشورهای پیشرفته شده است همین برنامه است که طی آن دانشجویان پزشکی در مرحله تحصیلات خود قبل از ورود به مقطع تخصص، پی اچ دی پژوهشی می گیرند و بعد وارد دوره تخصصی می شوند. 

** برگزاری دوره پسادکترا 
وی افزود: در برگزاری این دوره به افرادی که پی اچ دی می گیرند، پیشنهاد می شود که قبل از اینکه عضو هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی شوند، این دوره را بگذرانند تا با بحث تحقیقات پزشکی آشنا شوند و بعد وارد هیات علمی شوند. 

** حمایت از اعضای هیات علمی جوان 
ملک زاده ادامه داد: حمایت از استادان جوان علوم پزشکی در پنج سال اول استخدام از دیگر برنامه های این معاونت است که طی آن از افرادی که رتبه های اول پزشکی هستند، امتیازات ویژه ای از نظر بودجه ای می دهیم. 
وی گفت: طی 2 سال گذشته بیش از 500 گرنت تحقیقاتی به این گروه در سراسر کشور داده شده است. 
ملک زاده از تجهیز آزمایشگاه های جامع در دانشگاه های علوم پزشکی و اجرای برنامه ثبت بیماری ها به عنوان زیرساخت های لازم حوزه تحقیقات پزشکی نام برد و گفت: این برنامه ها نیز در دست انجام است.
به گزارش ایرنا، ملک زاده اظهار کرد: تاسیس مرکز ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی در سال 1393 ، تاسیس 9 اتاق تمیز برای تولید محصولات دارویی، راه اندازی 607 شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت مستقر در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، راه اندازی 74 مرکز رشد در دانشگاه های علوم پزشکی که تاکنون 340 محصول دارویی تولید کرده اند و تغییر آیین نامه ارتقای اعضای هیات علمی که داشتن فناوری در ارتقای آنها لحاظ شده است، از دیگر برنامه های در دست اجرای این معاونت است. 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا