رپورتاژ آگهی؛
لیست وسایل دندانپزشکی پرکاربرد

در ادامه تلاش می کنیم تا با معرفی وسایل دندانپزشکی و عکس وسایل دندانپزشکی همراه با اسم، لیست ابزار دندانپزشکی در مراکز درمانی را در اختیارتان قرار دهیم.

در سال های اخیر علم و دانش جوامع بشری پیشرفت چشم گیری داشته است که تکامل لوازم و تجهیزات دندانپزشکی نیز یکی از آنها است. در سایه این پیشرفت های علمی، کیفیت لوازم دندانپزشکی مورد استفاده ارتقاء یافته و با روند پیشرفت تکنولوژی هماهنگ شده است.

در ادامه تلاش می کنیم تا با معرفی وسایل دندانپزشکی و عکس وسایل دندانپزشکی همراه با اسم، لیست ابزار دندانپزشکی در مراکز درمانی را در اختیارتان قرار دهیم. در نهایت نیز لیست کاملی از لیست قیمت تجهیزات دندانپزشکی را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

فهرست لوازم حفاظت شخصی در دندانپزشکی

  • روپوش Long Sleeved Fluid Repellent Gown پوشیدن لباس محافظ و یا همان روپوش محافظ برای جلوگیری از پراکندگی مایعات دهان و نیز مخاط بینی و دهان بیمار به سمت سینه و ساعد پزشک و کارکنان دندانپزشکی جلوگیری می کند. این روپوش محافظ که به آن گان نیز گفته می شود برای انجام اعمال جراحی دندانپزشکی باید استریل شده باشد.  گان در دو نوع یکبار مصرف و قابل شستشو موجود است که توصیه می شود از نوع یکبار مصرف استفاده گردد. برای پوشش کامل بهتر است روپوش انتخابی دارای آستین های بلند و یقه باشد.
  • شیلد ، ماسک ، عینک محافظ Full Face Shield , Fluid Resistant Surgical Mask , Protective glasses شیلد، ماسک و عینک محافظ جزو ابزار دندانپزشکی هستند که می توانند از پزشک در مقابل مواردی از قبیل پاشیدن خون و یا مواد شیمیایی دیگر در حین اعمال دندانپزشکی محافظت کنند. این موضوع با جلوگیری از انتقال بیماری ها می تواند سلامت پزشکان را تامین نماید.  استفاده از ماسک می تواند بیمار را از غشای مخاط دهان و بینی کادر دندانپزشکی در امان نگه دارد. درست است که قدرت حفاظت ماسک در مقابل آئروسل کمتر است ولی در عوض می تواند به عنوان محافظی در مقابل ذرات درشت پراکنده عمل کند. استفاده از عینک برای کادر دندانپزشکی نیز می تواند از مواردی مانند پراکنده شدن مایعات دهان، احتمال بروز صدمه و آسیب به چشم و یا ایجاد سوختگی ناشی از پاشیدن مواد شیمیایی جلوگیری نماید. البته باید عینک انتخابی از شرایط خاصی برخوردار باشد. به عنوان مثال ضد بخار بوده و از قابلیت اتوکلاو نیز برخوردار باشد. عیتک انتخابی باید به گونه ای باشد که بتواند از جلو و طرفین چشم ها را محافظت نماید.
  • دستکش Gloves معاینه سطح مرطوب دهان، لازم است با دستکش انجام بگیرد. به عبارتی استفاده از دستکش در مواردی از قبیل معاینه پوست بیمار، تماس با ترشحات مخاطی و در حالت کلی تماس دست با هر سطحی که به مایعات دهان آغشته باشد، لازم و ضروری است. با پوشیدن دستکش می توان از انتقال عفونت بین پرسنل دندانپزشکی و بیمار، تماس با میکرو ارگانیسم های دهان و سطوح آلوده، تماس دست با مواد شیمیایی و نیز از صدمات و آسیب های دیگر جلوگیری کرد.

فهرست لوازم استریلیزاسیون دندانپزشکی

در دندانپزشکی برای شستشو از  لوازم استریل کردن خاصی استفاده می گردد که در ادامه به لیست وسایل دندانپزشکی در این خصوص و معرفی هر کدام می پردازیم:

  • دستگاه شیمی کلاو کارکرد دستگاه شیمی کلاو شباهت بسیاری به دستگاه اتوکلاو دارد.
  • برس بطری در لیست وسایل دندانپزشکی نباید برس بطری را فراموش کنید.
  • برس فرز تراشکاری و برش دندان ها توسط فرز انجام می گیرد که با برس فرز می توان آنها را به صورت دستی شستشو داد.
  • دستگاه فور یکی دیگر از لوازمی که در لیست وسایل استریلیزاسیون دندانپزشکی قرار دارد دستگاه فور است.

همچنین می توانید برای اطلاعات بیشتر به مقاله لیست جامع وسایل دندانپزشکی و لوازم دندان پزشکی : معرفی و عکس از سورنا دنتال مراجعه کنید.

  • کیسه مخصوص استریلیزاسیون کیسه مخصوص استریلیزاسیون برای ضدعفونی کردن لوازم دندانپزشکی در داخل اتوکلاو به کار می رود که به صورت یکبار مصرف موجود هستند.
  • ظرف نگهدارنده ابزار های تیز به منظور نگهداری و انهدام لوازم برنده و تیز از این ظرف ها استفاده می گردد.
  • جعبه مخصوص استریلیزاسیون به منظور استریل و ضدعفونی کردن لوازم کوچک از قبیل کلامپ  رابردم و نیز انواع مختلف فرزها می توان از این جعبه استفاده نمود.
  • دستگاه اتوکلاو از دستگاه اتوکلاو برای ضدعفونی کردن و میکروب زدایی ابزار در مراکز دندانپزشکی و پزشکی استفاده می گردد.
  • دستگاه تمیز کننده اولتراسونیک تمیزکننده اولتراسونیک می توان از آن برای شستشو، جرم گیری لوازم حساس  دندانپزشکی استفاده نمود.
  • نوار چسب اتوکلاو نوار چسب اتوکلاو در حقیقت نواری چسبنده است که می توان از آن در اتوکلاو نمودن لوازم و همچنین اطمینان از صحت فرایند استفاده نمود.

فهرست لوازم معاینه در دندانپزشکی

برای معاینه دندان ها از تجهیزات معاینه دندانپزشکی استفاده می گردد که در ادامه بحث معرفی وسایل دندانپزشکی به این لوازم اشاره می کنیم.

  • آینه دهانی و دسته اصلی ترین وسیله ای که دندانپزشکان برای معاینه دندان ها به کار می برند آینه های دندانی هستند. مناطق داخلی دهان با استفاده از این آینه ها به خوبی دیده می شوند و پزشک می تواند لثه و دندان ها را از جهات مختلف مشاهده کند.
No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا