زنگ خطر برای قطب شمال به صدا در آمده است

این تحقیقات درحالی انجام شده که تابستان امسال در قطب شمال آنچنان گرم نبوده است با این حال ذوب شدن نگران کننده یخهای این منطقه از جهان اثرات مخرب اکولوژیکی به دنبال داشته است.

گزارش اخیر مرکز ملی اطلاعات یخ و برف آمریکا نشان می دهد که گستره یخ آب قطب شمال در پایان تابستان به 4.1 میلیون کیلومتر مربع رسیده است. از این نظر می توان گفت که قطب شمال زمین از حیث ذوب شدن یخهای اقیانوس آن به دومین سطح پایین خود رسیده است.

بر پایه این مطالعات، حدود 750 هزار کیلومتر مربع یخ بیشتری در قطب شمال زمین در پایان تابستان سال 2016 نسبت به رکود نگران کننده سال 2012 ذوب شده است.

اکنون دانشمندان هشدار می دهند که همراه با تداوم شرایط نگران کننده گرما در قطب شمال، باشد شاهد از دست رفتن حجم قابل توجهی از یخهای این منطقه از جهان در سالهای آینده بود.

مدیر مرکز ملی اطلاعات یخ و برف آمریکا می گوید: تابستان امسال شرایط توفانی، ابری و نسبتا خنکی داشتیم. به طور کلی چنین اوضاع جوی موجب می شود که فرآیند ذوب شدن یخها در تابستان کند شود اما حالا با موقعیت عجیبی روبرو شده ایم که طی آن ذوب شدن یخهای قطب شمال به دومین رکورد پایین خود رسیده است.

نرخ ذوب شدن یخهای قطب شمال در تابستان در هر دهه 13 درصد است که این میزان معادل و حتی بیشتر از ذوب شدن سالانه وسعتی از یخ به اندازه اسکاتلند می شود

به عقیده دانشمندانی که با این پروژه در ارتباط بوده اند در چند سال آینده و همزمان با ادامه گرمایش زمین، ذوب شدن یخهای زمین با سرعت نگران کننده تری ادامه می یابد.

در همین حال دانشمندان در بریتانیا نیز نسبت به ذوب شدن حجم قابل توجهی از یخهای قطب شمال واکنش نشان داده و افت چشمگیر یخهای این منطقه طی یک دهه گذشته را مورد تأکید قرار داده اند.

بر پایه تحقیقات صورت گرفته، نرخ ذوب شدن یخهای قطب شمال در تابستان در هر دهه 13 درصد است که این میزان معادل و حتی بیشتر از ذوب شدن سالانه وسعتی از یخ به اندازه اسکاتلند می شود.

تحقیقات دامنه دار دانشمندان حکایت از آن دارد که لایه نازکی از یخ در آغاز فصل ذوب شدن یخهای قطب شمال وجود داشت. به همین دلیل ذوب شدن این لایه راحت تر از هر زمان دیگری صورت گرفته است.

منبع: newscientist

مترجم:مهدی پیرگزی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا