شناسائی کشتی 171 ساله در پی ذوب یخ های قطب شمال

تیمی از پژوهشگران بنیاد پژوهش های قطب شمال اعلام کردند که در بررسی های میدانی جدید خود موفق به شناسائی بقایای یک کشتی قدیمی شده اند که ترور نام داشته و در حدود 50 کیلومتری محل کشف یک کشتی قدیمی دیگر به نام اربوس Erebus   غرق شده است.

کشتی فوق به همراه 128 خدمه آن در سال 1848 میلادی ناپدید شده و تا کنون هیچ نشانه ای از آن به دست نیامده بود. این کشتی در شرایطی کشف شد که در حالت قائم در بستر دریا قرار داشته و شرایط نسبتا خوبی دارد.

 کشتی اربوس در سال 2014 میلادی کشف شده بود. مطالعات انجام شده نشان می دهد که  کشتی موسوم به ترور با هدف پژوهش و یافتن مسیری که بر اساس روایات در قطب شمال قرار داشته و به آسیا منتهی می شود، به فرماندهی سر جان فرانکلین به مناطق قطبی عزیمت کرده و کشتی فوق به همراه 128 خدمه آن در سال 1848 میلادی ناپدید شده و تا کنون هیچ نشانه ای از آن به دست نیامده بود. این کشتی در شرایطی کشف شد که در حالت قائم در بستر دریا قرار داشته و شرایط نسبتا خوبی دارد. محل کشف آن در نزدیکی ساحل جزیره شاه ویلیام گزارش شده است. گفتنی است برای نخستین بار یک جنگلبان کانادائی به نام سامی کوگویک به مقامات این بنیاد اطلاع داده بود که موفق به شناسائی بقایای آثاری در بستر دریا شده است که بی شباهت به یک کشتی غرق شده قدیمی نیست. در پی این گزارش، تیم ویژه ای جهت بررسی به منطقه اعزام شده و موفق به کشف کشتی ترور شدند.

 این منطقه در زمستان پوشیده از یخ بوده و زمانی که این جنگل بان به کمک اسنوموبیل به بررسی و گشت زنی در آن می پرداخت ، به یک تیرک چوبی برخورد کرد که از سطح یخزده دریا بیرون آمده است. مطالعات انجام شده نشان می دهد که در متون تاریخی باقی مانده از قرن نوزدهم میلادی، عنوان شده است که کشتی ترور در بین یخ ها گرفتار شده و در هم می شکند. محل این رویداد بر اساس متون فوق الذکر، جائی در حدود نود و شش کیلو متری این منطقه است.

جیم بالسیلی بنیانگذار بنیاد پژوهش های قطب شمال در این رابطه اعلام کرد: داستان خدمه کشتی ترور بسیار غم انگیز است. آن ها در این محل کشتی خود را از دست داده و به زحمت و علی رغم شرایط نا مساعد جوی به سمت جنوب حرکت کرده و به کشتی اربوس رسیدند، اما سرنوشت تراژدیک آن ها ادامه داشته و کشتی اربوس نیز گرفتار یخ های قطبی شده و غرق شد. به این ترتیب همه افراد فوق کشته شدند.

مطالعات پژوهشگران در این زمینه ادامه دارد.

منبع: archaeology

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا