ربات ها می توانند به سطوحی از پیچیدگی، تنوع و سازگاری برسند

در طول دوران تحصیل چه اهدافی را مدنظر داشتید؟

در زمان تحصیل هیچوقت به این فکر نمی کردم که می خواهم در آینده چه کاره شوم، بلکه همیشه از خودم می پرسیدم، قصد دارم در آینده چه کار جدیدی انجام دهم؛ بخصوص در دوران تحصیل در دانشگاه این سوال بیش از همیشه ذهن من را درگیر کرده بود. درحال حاضر از کاری که مشغول انجام آن هستم، رضایت دارم.

خودتان را بیشتر یک کارآفرین می دانید یا یک محقق؟

در حال حاضر، فعالیت های من بیشتر پژوهشی محور هستند؛ اما هدف نهایی تحقیقاتم بسیار بلندپروازانه است: درک ماهیت عمومی هوش بوسیله مکانیسم هایی که اجازه می دهد ربات ها مشابه موجودات زنده، رشد و تکامل یافته و به سطوحی از پیچیدگی، تنوع و سازگاری دست پیدا کنند.

درحال ساخت ربات خاصی هستید؟

در سه سال گذشته، عضو تیم طراحی و توسعه ربات زیرآبی PoseiDrone بودم، اما باوجود عضویت در پروژه ساخت یک ربات واقعی، بیشتر بدنبال کار بر روی محیط های شبیه سازی فیزیکی- واقعی برای هوش مصنوعی هستم. تلاش می کنم از فرآیندهای طبیعی مانند رشد و تکامل الگوبرداری کرده و از این فرآیندهای شبیه سازی شده، برای تکامل ربات های هوشمند و سازگار بدون نیاز به دخالت انسان استفاده کنم.

علم بیورباتیک بدنبال چه هدفی است؟

سالانه هزاران ربات خودکار تولید می شوند که استفاده از بیشتر این ربات ها بدلیل برخی مشکلات فناوری، در دنیای واقعی امکان پذیر نیست؛ به عنوان مثال، امکان استفاده از یک ربات پلاستیکی با قابلیت تغییر شکل برای پرواز وجود ندارد. همچنین آزمایش عملکرد یک ربات در دنیای واقعی تنها پس از ساخته شدن آن وجود دارد؛ درحالیکه با کمک رایانه، آزادی عمل طراحان بیشتر شده و می توانند تکامل هر طرح را با کمک الگوریتم های متفاوت مورد بررسی قرار دهند.

اگرچه این روش تنها در شرایط شبیه سازی شده قابل انجام است، اما درک و بینش ارزشمندی را برای متخصصان بیو رباتیک و زیست شناسان فراهم می کند؛ در عین حال، این روش نشان می دهد که قادر هستیم دینامیک تکاملی مشابه آنچه در دنیای واقعی دیده می شود را برای ربات ها ایجاد کنیم.

موجودات زنده نتیجه تطبیق یافتن با یک محیط درحال تغییر هستند و به گونه ای تکامل یافته اند تا بتوانند با چالش هایی مانند بقا، یافتن غذا و تولید مثل کنار بیایند. در رباتیک زیستی (بیو رباتیک)، از نتایج یک مسیر تکاملی واحد الهام می گیریم؛ مسیری که در طول تاریخ تکامل در سیاره ما اتفاق افتاده است.

ربات ها محدودیت تکاملی ندارند و می توانند از تمامی فناوری های ابداع شده توسط بشر (موتورهای الکتریکی، انواع مختلف مواد و غیره) بهره مند شوند. با رباتیک تکاملی، امکان شبیه سازی دنیاهای مختلف و خط سیر تکاملی در رایانه فراهم می شود.

منبع: interestingengineering