گردن درد و راه های درمان آن

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اینکه گردن درد یک بیماری شایع است و در بانوان، بیشتر دیده می‌ شود، افزود: گردن درد می تواند به دلیل مصدومیت، اسپاسم عضلانی، آرتروز گردن و یا مشکلات ناشی از فشار بر روی ریشه های عصبی یا نخاع در یکی از دیسک‌های بین مهرها باشد.

به گزارش سینا پرس فارس، دکتر بابک پورعباس، متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز امروز 24 مردادماه در یک کارگاه آموزشی با بیان اینکه گردن درد یک بیماری شایع است و بسیاری از افراد آن را تجربه می کنند، گفت: کار پشت میز برای مدت زمان طولانی بدون تغییر موقعیت، خوابیدن به صورتی که گردن در موقعیت بدی قرار دارد و حرکات تند و سریع گردن که در ورزش انجام می شود، در ایجاد درد گردن موثر است.

این استاد دانشگاه، رایج ترین علت گردن درد و سر درد ناشی از آن را عملکرد نامناسب مفاصل بالای گردن، عضلات یا اعصاب گردن عنوان و اضافه کرد: این امر باعث انتقال سیگنال های درد از طریق اعصاب حسی به مغز می شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی اوقات درد در ناحیه گردن با حرکت دادن گردن یا چرخاندن سر تشدید می شود، ادامه داد: گردن درد همچنین می تواند با خشکی گردن، سر درد، احساس گیجی یا سبکی سر، شانه درد و بی حسی یا سوزش بازو همراه باشد.

این متخصص ارتوپدی و فلوشیپ جراحی ستون فقرات همچنین اضافه کرد: گاهی اوقات نیز گردن درد با درد در ناحیه بالای کمر و بین دو کتف همراه است. تیر کشیدن درد به بازو و دست ها اغلب در نتیجه وارد شدن فشار به ریشه های عصبی در گردن ایجاد می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز خاطر نشان شد: نداشتن تعادل در هنگام راه رفتن و اختلال در انجام کارهای ظریف با دست ها و انگشتان می تواند به دلیل فشار به نخاع باشد و در صورت بروز باید در سریع ترین زمان ممکن، به پزشک مراجعه کرد.

پورعباس بهترین راه برای پیشگیری از گردن درد را جلوگیری از آسیب رسیدن به گردن عنوان و اضافه کرد: خاطر داشته باشیم که درمان گردن درد در موارد شدید در خانه امکان پذیر نیست و باید برای معاینه و تشخیص علت و علائم گردن درد به پزشک متخصص جراح ستون فقرات مراجعه شود.

وی روش های درمانی درد گردن را بسته به علت و مدت طولانی شدن درد، متفاوت عنوان و تصریح کرد: بسیاری از بیماران مبتلا به گردن درد با استفاده از یک یا ترکیبی چند روش درمانی، درمان می شوند. دارو می‌ تواند گردن درد را تسکین دهد و التهاب بافت‌ های نرم را از بین ببرد. در این زمینه اغلب مسکن ‌ها، شل کننده‌ های عضلانی و داروهای ضد افسردگی استفاده می‌شود. همچنین داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی نیز می‌تواند به تسکین درد و کاهش التهاب کمک کند.

گزارش: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا