تولید مکمل قهوه با استفاده از جو

یک گروه از پژوهشگران ایرانی موفق به تولید مکمل قهوه شدند؛ این مکمل از جو ساخته شده است و ضمن دارا بودن طعم و بوی قهوه، خاصیت آنتی اکسیدانی بسیاری زیادی نیز به همراه دارد. هر فنجان از این مکمل نیز می تواند 21 درصد از نیاز ویتامین B بدن را تامین کند.

به گزارش سیناپرس، نوشیدن قهوه در طول روز به رفع خستگی و کسالت افراد کمک می‌ کند. هرچند این نوشیدنی بسیار محبوب است، اما به دلیل داشتن کافئین همراه با چند عارضه منفی است و نوشیدن آن محدودیت دارد. استفاده از آن نیز برای کودکان و زنان باردار جایز نیست اما اخیرا یک گروه از پژوهشگران ایرانی موفق شده اند با استفاده از یک نوع جو که خاص کشور ایتالیاست، مکملی برای قهوه بسازند؛ این مکمل تمامی خاصیت های قهوه را دارد. استفاده از این مکمل هیچ محدودیتی به همراه ندارد و حتی کودکان و زنان باردار نیز می توانند آن را بنوشند.

امیر فرزانگان، بنیان گذار شرکت کوپاجو در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: تیم تحقیقاتی ما برای نخستین بار در ایران و دنیا موفق به ابداع فرایندی شده است که طی آن می تواند مکملی مشابه قهوه تولید کند؛ فرآوری و دم کردن این مکمل همانند قهوه سنتی است. رنگ این مکمل نیز همانند قهوه است. طعم تلخی مشابه قهوه را نیز دارد. افرادی که بسیار قهوه دوست دارند اما باید کمتر کافئین مصرف کنند مانند زنان باردار و کودکان کمتر از 10 سال می توانند از این مکمل استفاده کنند. همچنین این مکمل همانند قهوه انرژی زاست اما استفاده از آن در طول شبانه روز هیچ محدودیتی ندارد و در طول شب نیز می توان این مکمل را نوشید.

وی افزود: در حال حاضر تحقیقات زیادی پیرامون این مکمل در دانشگاه های مختلف دنیا صورت گرفته است. تحقیقات نشان داده اند که این مکمل از یک سری خواص خوب برخوردار است. به عنوان مثال این مکمل خاصیت آنتی اکسیدان خیلی قوی دارد. گروه ویتامین B نیز در آن به وفور یافت می شود؛ هر فنجان از این مکمل حدود 21 درصد از نیاز ویتامین B بدن را تامین می کند.

فرزانگان افزود: اُرزو یک قهوه‌ اصیل ایتالیایی است که از باکیفیت‌ترین دانه‌های اورگانیک گونه‌ خاصی از جو، رست شده است و تجربه‌ لذت‌بخش نوشیدن یک فنجان قهوه با طعمی اصیل و مغذی را به شما هدیه می‌کند. این نوشیدنی کلاسیک، در ایتالیا با نام «Caffè d’orzo» شناخته می‌شود و به جهت عدم وجود کافئین و مزایای سرشار برای سلامتی، جایگزین محبوبی برای قهوه است تا جایی که حتی خانم‌های باردار و کودکان نیز می‌توانند آن را مصرف کنند. .

وی افزود: قهوه‌ اُرزو، حاوی مقدار قابل توجهی آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های گروه ب بوده و دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند موجب پایین آوردن قابل توجه شاخص گیلیسیمی و قند خون شده و احساس کرختی و سنگینی پس از مصرف غذا را بهبود بخشد. با این حال، فرآيند عصاره‌گيری، طعم و مزه‌ی قهوه‌ی ارزو کاملا شبیه به قهوه‌ی سنتی است. همچنین مصرف ارزو هیچ محدودیتی ندارد و می‌توان از خواص انرژی‌بخشی بدون مشکل در سیکل خواب بهره برد.

وی تصریح کرد: همچنین طی فرایندی که روی این مکمل انجام می شود، مولکول ها و قند ساده این محصول_که از غلات گرفته شده است_ناپایدار می شوند. در نتیجه پس از نوشیدن یک فنجان از این مکمل، شاخص گلیسمی (GI) بسیار کاهش پیدا می کند؛ شاخص گلیسمی مقداری است که برای اندازه گیری میزان افزایش قند خون توسط غذاهای خاص استفاده می ‌شود.

فرزانگان یادآورشد: این مکمل از یک نوع جو خاص ایتالیایی در شرایط خاص آزمایشگاهی ساخته شده است؛ در این فرایند می توان از دستگاه اسپرسو، عصاره این مکمل را گرفت؛ این نوع جو به دلیل داشتن مواد قندی و نشاسته در دستگاه اسپرسو گیر می کند اما در این روش ابداعی امکان عصاره گیری وجود دارد.

وی تاکید کرد: امروزه صنعت قهوه به عنوان دومین صنعت مالی جهان محسوب می شود. سالانه حدود 3 هزار تن قهوه وارد ایران می شود که ارزبری زیادی به همراه دارد. این محصول نیز می تواند سهمی در بازار ایران داشته باشد.

این پژوهشگر به مشکلات اجرای طرح اشاره کرد و در این خصوص به خبرنگار سیناپرس گفت: عمده مشکل ما تهیه مواد اولیه این نوع جو است. این جو خاص است و از ایتالیا وارد می شود. اکنون مشابه این جو در ایران یافت می شود اما ناخالصی زیادی دارد. جوهای ایتالیایی دستچین شده اند اما این جو در ایران مخلوط است.

وی خاطرنشان کرد:امیدواریم با برگزاری رویداد قهوه که 24 الی 26مردادماه برگزار می شود،توجه به این موضوع بیشتر شود.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا