ماهواره های پایش و رصد بلایای طبیعی به مدار زمین اعزام شد

سازمان فضایی چین روز چهارشنبه یک ماهواره جدید و پیشرفته را با هدف کاهش تاثیرات مخرب بلایای طبیعی از مرکز پرتاب ماهواره تایوان در استان شانشی به مدار زمین پرتاب کرد.

به گزارش سیناپرس، چین اخیرا از سیلاب سنگینی دچار آسیب شده و تلاش می کند با بهره گیری از فناوری های جدید پایش بلایای طبیعی، این مشکل را کاهش دهد. در این راستا روز گذشته نسل جدیدی از ماهواره های پایش و رصد بلایای طبیعی توسط چین به مدار زمین اعزام شد. این ماهواره توسط موشک حامل Long March-2C در ساعت ۶ و ۵۳ دقیقه صبح (به وقت پکن) به فضا پرتاب شده و  با موفقیت به مدار برنامه ریزی شده وارد شد و ساعاتی پیش شروع به ارسال داده های اطلاعاتی به زمین کرد.

بر اساس اعلام سازمان فضایی چین، این عملیات پرتاب، چهارصد و هشتاد و دومین ماموریت سری راکت های لانگ مارچ بود. گفتنی است مهمترین فضا پیمای ساخته شده توسط چین؛ خانواده راکت های لانگ مارچ هستند که در انواع و اندازه های مختلفی تهیه و تولید می شوند.

مشهورترین عضو این خانواده، راکت های مدرن ماهواره بر لانگ مارچ – ۶ است. راکت های Long March-6 از سوخت مایع ویژه ای استفاده می کنند که فاقد آلاینده های جوی بوده و برای محیط زیست مضر نیست.  به گفته مقامات آژانس فضائی چین؛ این راکت های ماهواره بر از این پس برای ماموریت های ارسال ریز ماهواره ها به مدار زمین استفاده خواهند شد. سوخت مورد استفاده قرار گرفته در این راکت های ماهواره بر ، سوختی مایع بوده و ترکیبی از اکسیژن مایع و کروسین kerosene ( نفت سفید ) است.

 به گفته کارشناسان ، این نخستین راکت ماهواره بر ساخته شده توسط چین است که فاقد آلاینده های جوی بوده و به محیط زیست آسیب نمی رساند. البته راکت های لانگ مارچ ۶ تنها گزینه مورد استفاده چین نبوده و انواع راکت های لانگ مارچ ۳ و ۵ نیز در ماموریت های مختلف فضائی این کشور استفاده می شود.

 نسل جدید راکت های فضاپیمای لانگ مارچ قادر خواهند بود تا محموله هائی با وزن بیست و پنج تن را به لایه های پایین مدار منتقل کرده و یا محموله هائی با وزن چهار ده تن را به سفرهای فضائی دورتر انتقال دهند . به گزارش سیناپرس، راکت فضاپیمای Long March-7 نیز قادر به انتقال محموله هائی با وزن سیزده و نیم تن به لایه های پائینی مدار زمین بوده همچنین قادر به حمل محموله هائی با وزن پنج و نیم تن به فاصله ۷۰۰ کیلومتری زمین خواهد بود. به این ترتیب سازمان فضائی چین با تکیه بر قدرت مدل های مختلف راکت های لانگ مارچ؛ توانائی انجام ماموریت های مختلف فضائی را دارد.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا