تحریم کامل خودرویی روسیه توسط ژاپن

روسیه پس از آغاز تهاجم نظامی علیه اوکراین با موج شدیدی از تحریم ها از سوی آمریکا و متحدانش رو به رو شده است. در این میان صنعت خودروسازی روسیه نیز با چالش هایی جدی در این رابطه مواجه شده و اخیرا ژاپن در اقدامی سختگیرانه علاوه بر ممنوعیت صادرات خودروهای نو، ورود خودروهای دست دوم ساخت این کشور به روسیه را ممنوع کرد.

به گزارش سیناپرس، دولت ژاپن قانونی را به تصویب رساند که بر اساس آن از فردا ۱۸ مرداد ماه برابر با ۹ آگوست صادرات هر نوع خودروی دست دوم به روسیه ممنوع می شود. کارشناسان معتقدند: این عمل و اجرای محدودیت‌های صادرات خودرو به روسیه منجر به ضربه زدن به اقتصاد منطقه‌ ای ژاپن نیز می شود. بر این اساس گفته می شود تجار تویاما در هفته های پیش و قبل از اجرایی شدن محدودیت های جدید، عرضه خودروهای دست دوم را به روسیه تسریع کرده و به دنبال بازارهای اضافی بودند.

هیرونوری فوشیتا، دانشیار گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات خارجی در شهر کوبه و محقق دانشگاه مطالعات خارجی و پژوهشگر مؤسسه امور بین الملل ژاپن، معتقد است محدودیت ‌های جدید وضع شده در صادرات خودرو به روسیه که توسط توکیو اعمال شده است، تأثیر قابل ‌توجهی بر اقتصاد منطقه‌ای ژاپن، به ویژه استان تویاما خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، در سال ۲۰۲۲، بیش از نیمی از خودرو های دست دوم ژاپنی عرضه شده به روسیه، یعنی حدود ۱۰۸ هزار دستگاه، از استان تویاما از طریق بندر فوشیکی تحویل داده شد. این موضوع در حالی است که تحریم ‌های جدید، صادرات خودرو های ژاپنی دست دوم را محدود کرده و این موضوع تبعات جدی برای اقتصاد این منطقه از ژاپن در پی دارد زیرا ۲ تا ۳ درصد از تولید ناخالص داخلی اقتصاد استان تویاما، بر اساس تجارت خودرو های دست دوم و صادرات آن شکل گرفته و این  تحریم های جدید ممکن است ضربه ای جدی به اقتصاد این منطقه باشد.

این کارشناس در ادامه توضیح داد: بازرگانان تویاما در حال حاضر پیش از اجرایی شدن محدودیت‌ های جدید در ۹ آگوست، عرضه خودرو های دست دوم را به روسیه تسریع کرده و به دنبال بازارهای جدید در کشورهای دیگر و همچنین  در داخل ژاپن هستند.

پیش بینی می شود خودرو های دست دومی که اکنون اجازه صادرات به روسیه را ندارند، تا حدی به بازار ژاپن سرازیر شوند اما بازار داخلی ژاپن توان جذب این میزان محصول مازاد را نداشته و می توان فرض کرد که این امر منجر به کاهش قیمت خودرو از یکسو و کاهش درآمد فروشندگان خودرو های دست دوم از سوی دیگر می شود.

مترجم: ندا اظهری

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا