تاثیر «خاکپوش بازتابنده نور» در تولید شلیل باکیفیت

شلیل یکی از لذیذترین میوه های تابستانه است که طرفداران بسیاری دارد. رقم های مختلف این میوه خوشمزه برای رشد و نمو مناسب به نور مستقیم و فراوان خورشید نیاز دارند. درخت شلیل از این نور فراوان برای ساختن کربوهیدرات ها و سایر مواد مورد نیاز برای رشد و نمو، افزایش وزن و رنگ گیری میوه ها استفاده می کند. کیفیت خوراکی و بازارپسندی این میوه به طور کلی بستگی زیادی به میزان رنگ گیری، مواد جامد محلول و اندازه میوه دارد.

معمولا میوه هایی که در قسمت بیرونی درخت شلیل قرار دارند، به طور طبیعی نور کافی و مناسب دریافت نموده و به کیفیت مناسبی در رنگ و طعم دست می یابند. ولی میوه های واقع در قسمت های میانی درخت به دلیل دریافت نور کمتر که به دنبال کاهش تابش مستقیم خورشید و همچنین سایه اندازی برگ های بالایی درخت اتفاق می افتد، رنگ کمتر و کیفیت کلی پایین تری داشته و بازارپسندی آن ها مطلوب نیست.

استفاده از خاکپوش یا مالچ های بازتابنده نور به دلیل تاثیری که در افزایش نفوذ نور به درون شاخساره درخت شلیل دارد باعث افزایش کیفیت میوه های آن می شود.

برای رفع این مشکل، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در مطالعه ای جالب، تاثیر مواد خاکپوش یا مالچ های بازتابنده نور را برای بهبود نفوذ نور به درون تاج درخت شلیل و بهبود کیفیت میوه های مرکزی آن مورد بررسی و آزمایش قرار داده اند.

در این پژوهش که در یک باغ تجاری شلیل واقع در شهر ساری که دارای درختان ده ساله بود انجام گردیده، دو نوع خاکپوش مختلف شامل خاکپوش های آلومینیومی و همچنین پلی اتیلنی سفید و شفاف به منظور بازتابش نور استفاده شده و سپس با رسیدن به آخر فصل و برداشت میوه ها، کیفیت آن ها مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفته است.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان می دهد که استفاده از خاکپوش های بازتابنده نور از هر دو نوع به دلیل تاثیری که در افزایش نفوذ نور به درون شاخساره درخت شلیل دارد باعث افزایش کیفیت میوه های آن می شود.

 بر اساس این نتایج، کاربرد چنین خاکپوش هایی باعث افزایش قطر، وزن، مواد جامد محلول، رنگیزه آنتوسیانین و مواد آنتی اکسیدان در میوه های واقع در مرکز و پایین شاخساره شلیل که در حالت عادی نور کمتری دریافت می کنند گردیده و بدین ترتیب افزایش قابل توجهی را در کیفیت این میوه ها موجب می شود.

به علاوه محققین فوق در مقایسه ای که بین دو خاکپوش مختلف انجام دادند به این نتیجه رسیدند خاکپوش آلومینیومی تاثیر بهتری نسبت به سایر خاکپوش ها دارد ولی به دلیل گران بودن این نوع خاکپوش و به صرفه نبودن آن، می توان از خاکپوش پلی اتیلنی سفید که علیرغم تاثیر کمتر، به طور معنی دار و مناسبی باعث افزایش کیفیت میوه شلیل می گردد استفاده نمود.

یافته های این فعالیت علمی به صورت مقاله ای علمی پژوهشی در مجله «علوم باغبانی ایران» وابسته به دانشگاه تهران به چاپ رسیده است.

 

نویسنده: محمدرضا دلفیه

با اقتباس از: یزدان پناه، م. و همکاران. 1395. تاثیر خاکپوش های بازتابنده نور آلومینیومی و پلی اتیلنی بر خواص ریخت شناسی و بیوشیمیایی میوه شلیل رقم سان کینگ. علوم باغبانی ایران، 47(2): 306-297.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا