بررسی میراث نابودگر آزمایش تسلیحات هسته ای

کره شمالی در نهم سپتامبر تایید کرد که پنجمین آزمایش یک بمب هسته ای را انجام داده است.  اولین داده ها درباره این آزمایش از مرکز مطالعات جغرافیایی ایالات متحده ارائه شدند و ناظران آنجا یک زمین لرزه 5.3 ریشتری را شناسایی کردند. کانون این زمین لرزه در نزدیکی سایت آزمایش هسته ای کره شمالی در پونگری واقع در شمال شرقی این کشور و نزدیک مرز چین تشخیص داده شد.

انفجاری قدرتمند تر از بمب هیروشیما

دانشمندان این انفجار را قدرتمندترین انفجاری توصیف کردند که کره شمالی تاکنون به آن دست یافته است. با نیروی انفجار 30 هزار تن تی ان تی، آخرین کلاهک کره شمالی قدرتمند تر از بمبی بود که ایالات متحده در خلال جنگ جهانی دوم بر روی شهر هیروشیما در ژاپن انداخت. بمب های گروه پسر کوچک که هیروشیما و ناکازاکی را نابود کردند هرگز در آزمایش ها منفجر نشده بودند. از پایان جنگ جهانی دوم بیش از 2000 آزمایش تسلیحات هسته ای در دنیا صورت گرفته است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد به بررسی پنج مورد از معروف ترین مکان های آزمایش هسته ای در دنیا پرداخته است.

Bikini Atoll

اولین انفجار در دوران صلح یک بمب هسته ای در سال 1946 در Bikini Atoll واقع در اقیانوس آرام رخ داد. در مجموع بیش از 20 آزمایش در این مکان صورت گرفت و یک بمب هیدروژنی عظیم با کد Castle Bravo در سال 1954 منفجر شد. این بمب هزار برابر قدرتمندتر از بمب هیروشیما بود.

Novaya Zemlya

این جزیره دورافتاده در ناحیه قاره قطب شمال مکان بزرگترین انفجار هسته ای دنیا بود. بمب تزار در سال 1961 موجب یک انفجار 100 مگاتنی شد و آخرین آزمایش در این جزیره در سال 1991 انجام شد.

Kiritimati

این مکان که زمانی جزیره کریسمس نام داشت یکی از دورافتاده ترین جاهای کره زمین است. این تنها مکان آزمایشی است که دو کشور از آن استفاده کردند. انگلستان بمب های هیدروژنی را در سال های 1957 و 1958 در این مکان آزمایش کرد. زمانی که دانشمندان این کشور آنجا را ترک کردند، امریکایی ها از آن برای منفجر کردن 22 ابزار هسته ای استفاده کردند.

Semipalatinsk

اولین ابزار هسته ای روسیه در این مکان و در سال 1949 منفجر شد. فرآیند این انجار شامل 456 انفجار هسته ای بود. Semipalatinskدر واقع قزاقستان واقع شده و پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی این مکان به قزاق ها بازگشت.

سایت آزمایشی نوادا

این مکان که عریان ترین نقطه روی زمین است بین سال های 1951 و 1992 برای آزمایش کردن تقریبا 1000 آزمایش هسته ای به کار رفته است. این مکان بیش از 3500 کیلومتر از صحرای نوادا تا شمل غربی لاس وگاس را پوشش می دهد.

میراث نابودکننده

نابودی محیطی و انسانی طی دهه ها آزمایش های هسته ای امروزه به وضوح احساس می شود. به ساکنان Bikini Atoll گفته شد که باید پیش از این که این مکان برای بازگشت آنها ایمن باشد، باید سه ماه جزیره را تخلیه کنند.  بیش از 60 سال پس از انفجار بمب Castle Bravo، این جزیره برای زندگی کردن جای خطرناکی است.

سطح ایمن تشعشعات گزارش شده توسط جمهوری جزایر مارشال و ایالات متحده سالانه 100 است.در ژوئن سال 2016، محققان دانشگاه کلمبیا سطوح 639 millirems در سال و متوسط 184 millirems. را گزارش کردند. محققان این خوانش ها را با سطوح پارک مرکزی نیویورک مقایسه کردند که سالانه فقط 9  است.

چنین آلودگی هسته ای در کسرهایی از ثانیه رخ می دهد چون وقتی یک بمب هسته ای در زیر زمین منفجر می شود، صخره های احاطه کننده این ابزار بخار می شوند. صخره های دورتر از بمب نیز ذوب می شوند چون دما تا چند میلیون درجه افزایش می یابد. در بسیاری از حالت ها، زمین بالای این بمب به نوعی حفره ذوب شده تبدیل می شود و موجب می شود که تشعشعات به درون جو محیط احاطه کننده گسترش یابند.

با این حال بسیاری از آزمایشات هسته ای ابتدایی در بالای زمین انجام شدند و هیچ تلاشی برای مهار آن ها انجام نشد. تخمین زده می شود که صدها هزار نفر که در 80 کیلومتری مکان آزمایشی Semipalatinsk در روسیه زندگی می کنند، در معرض سطوح بالای تشعشعات قرار گرفتند.

وب سایت پیمان جامع منع آزمایش هسته ای عنوان کرده که این ناحیه دارای پایین ترین آمار رسمی سرطان در قزاقستان است. این وب سایت در ادامه گزارش اعلام می مند که پزشکان هسته ای معتقدند دست کم 60 هزار نفر در این ناحیه به دلیل ابتلا به سرطان های مرتبط با تشعشات هسته ای جان خود را از دست داده اند. بیش از نیم میلیون نفر هم که در حال حاضر تحت تاثیر تشعشعات هستند، از مقامات قزاقستان مواجب معلولیت دریافت می کنند.

وقتی انفجارهای هسته ای در زیر زمین محدود می شوند، پیامدهای آزمایش شاید کمتر مخرب باشد. مکان آزمایشی Tatum Dome در می سی سی پی در دهه 1960 برای آزمایش دو ابزار هسته ای به کار برده شد. مقامات محلی گزارش کردند که در نتیجه این انفجارها زمین مانند مایع روان شده بود. گزارش سال 2015 توسط وزارت انرژی ایالات متحده نشان می دهد که دو حفره ذوب شده زیرزمینی در این مکان به جا ماند اما هیچ ماده هسته ای به محیط گسیل نشد.

این سطح در حال حاضر برای دیدار انسان ها از آن ایمن اعلام شده اما هیچ کس اجازه زندگی در آنجا را ندارد. پرورش مواد غذایی در این مکان ممنوع است و دولت به سطوح تشعشعات بر روی آب زیر زمینی نظارت می کند.

میراث کره شمالی

آخرین آزمایش هسته ای کره شمالی تنش های نظامی و سیاسی را در این منطقه و فراتر از آن افزایش داده است. همچنان مشخص نخواهد شد که چند نفر انسان در معرض خطر ناشی از آزمایشات هسته ای قرار دارند. آنچه واضح است این است که تاثیرات انسانی و محیطی این آزمایش ها تا دهه ها و حتی قرن ها ادامه خواهد داشت.

مترجم: شه تاو ناصری