تاثیر منفی غذاهای ناسالم بر گلبول های قرمز خون

بر اساس تحقیقات دانشمندان، افرادی که عاشق غذاهای با ارزش غذایی پایین هستند ممکن است در اثر مصرف این غذاها به گلبول های قرمز خون خود آسیب برسانند. تعداد سلول های خونی جهش یافته مرتبط با سرطان افرادی که به مصرف مقادیر بسیار زیادی از غذاهای فراوری شده می پردازند، نسبت به سایرین بیشتر است.

سبک زندگی و به خصوص رژیم غذایی ارتباط تنگاتنگی با سلامت کوچک ترین سلول های ما دارد. اگر رژیم غذایی بدی داشته باشیم، به سرعت در آن سلول ها منعکس می شود

نتایج این تحقیقات نشان می دهد که احتمال تولید گلبول های قرمز آسیب دیده در افرادی که رژیم غذایی آنها به طوری است که آنتی اکسیدان موجود در غذاهای تازه را دریافت نمی کنند، بیشتر است. گلبول های قرمز برای کارکرد انسان بسیار ضروری هستند و اکسیژن را از شش ها به دیگر مناطق بدن منتقل کرده و دی اکسید کربن تولید شده را از بین می برند.

در این آزمایش ها، وزن به عنوان شاخصی مهم در رژیم غذایی فرد در نظر گرفته می شود (چیزی که تا کنون تنها بر صداقت بیمار متکی بود). دکتر حسن حبوبی از دانشگاه سوانسی در این باره گفت: «ما دریافتیم که سبک زندگی و به خصوص رژیم غذایی ارتباط تنگاتنگی با سلامت کوچک ترین سلول های ما دارد. اگر رژیم غذایی بدی داشته باشیم، به سرعت در آن سلول ها منعکس می شود.»

علاوه بر این، سلول های بنیادی در تمام بخش های بدن یافت می شوند و پتانسیل بالایی برای تحت تاثیر قرار گرفتن توسط بسیاری عوامل مرتبط با سبک های زندگی متفاوت از قبیل ورزش کردن، رژیم غذایی، قرار گرفتن در معرض پرتوها و مصرف داروهای مشخص دارند. آنها همچنین به عنوان یکی از شاخص های بسیار مهم سلامتی فرد در نظر گرفته می شوند و اگر جهش پیدا کنند، گلبول های قرمز خونی معیوبی را تولید می کنند. در افرادی که رژیم غذایی سالمی دارند معمولا تنها سه تا 5 سلول جهش یافته در هر میلیون سلول وجود دارد.

بر اساس تحقیقات حبوبی، تعداد سلول های جهش یافته افرادی که به مصرف کمتر میوه ها و سبزیجات و همچنین ماهی می پردازند، معمولا دو برابر افراد عادی است؛ و در طرف مقابل نیز زمانی که به بررسی شاخص سلول های جهش یافته در افرادی با رژیم غذایی بسیار سالم می پردازیم، به این نتیجه می رسیم این سلول های معیوب تقریبا در بدن آنها وجود ندارد. پس به این ترتیب رابطه مستقیم بین نوع رژیم غذایی و جهش در سلول های ما به نحو بارزی مشخص شده است.

منبع: ibtimes

ترجمه: آناهیتا عیوض خانی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا