نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی ؛
جهاد دانشگاهی فرهنگ ما می توانیم را پرورش داده است

همزمان با سالروز تاسیس جهاددانشگاهی چهار طرح فناورانه و پژوهشی جهاددانشگاهی رونمایی می شود.

دکتر مسلمی نائینی، رئیس جهاددانشگاهی در نشست خبری چهل و سومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی گفت: جهاددانشگاهی همواره فرهنگ خودباوری، اعتماد به جوانان، علم به ثروت، فرهنگ ما می توانیم، رشد و پیشرفت متعالی، نوآوری، عزت آفرینی و ثمره انسانی و افکاری نقش موثری داشته باشد.همچنین نمونه بارز ثمره انسانی جهاددانشگاهی دکتر کاظمی آشتیانی است که احیاگر روش جدید، روش جهادی، مدیریت دانش بنیان بود.  باید در ادامه این وظیفه را راهبری کنیم و این فرهنگ متعالی را گسترش دهیم.
وی افزود:  در اساسنامه جهاددانشگاهی اعتماد به جوانان، باورهای دینی، تلاش های جهادی، الگوی پیشرفت، امید و خودباوری تعیین شده است. جهاد مولود انقلاب اسلامی است. بسیاری از نهادهای مختلف و دانشگاهی پس از انقلاب تاسیس شده اند اما در میان آنها جهاددانشگاهی منحصر به فرد است. پیش از انقلاب سازمان و نهادی مانند جهاد دانشگاهی نداشتیم. در اوج تحریم ها و جنگ تمام عیار علیه ایران، پژوهشگران جهاددانشگاهی توانستند بسیاری از مشکلات آن دوران را برطرف کند.
وی عنوان کرد: در آن دوران جهاددانشگاهی با تلاش جهادی پژوهشگران و با اعتماد و ایمان به جوانان و براساس درخواست شهید ستاری توانست تجهیزات نظامی مختلفی را طراحی کند و بسازد. مین های هوایی تجهیزی بود که ما آن زمان نیاز داشتیم. همچنین دشمن هواپیماهای پیشرفته ای داشت که پالایشگاه ها و شهرهای کشور را بمباران می کرد. با همکاری پژوهشگران جهاددانشگاهی بالون هیدروژنی تولید کردیم که توانست در جلوگیری از حمله های هوایی موثر باشد و هواپیماهای  دشمن را ساقط کند.
مسلمی نائینی یادآورشد: بحث مدیریتی دانشگاه ها نیز از جمله معضلات ابتدای انقلاب اسلامی بود که این معضل را نیز توانستیم با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برطرف کنیم و نیروهای خوبی پرورش دهیم. همچنین با کمک دانشگاه ها و اساتید و با انجام کارهای فناورانه مشکلات این حوزه را برطرف کنیم.
رئیس جهاددانشگاهی افزود: جهاددانشگاهی طرح های فناورانه خوبی انجام داده است که از جمله آنها می توان به فرستنده های رادیویی اشاره کنیم. این فناوری توسط پژوهشگران جهاددانشگاهی خواجه نصیر به ثمر نشست. تولید و ساخت آنتن های 5G از دیگر طرح هایی است که می تواند به ارتباطات کشور کمک کند.
وی بیان کرد: جهاددانشگاهی در حوزه فرهنگی نیز اقدامات زیادی انجام داده است. تمامی کارهای فرهنگی دانشگاه ها در دهه۶۰ توسط جهاددانشگاهی انجام می شد. در زمینه آموزشی نیز با احداث موسسات آموزش عالی، دانشگاه علم و فرهنگ و دانشگاه علم و هنر، موسسات غیر انتفاعی و مراکز علمی و کاربردی اقدامات موثری انجام داده است. همچنین در زمینه آموزش زبان مشکل داریم که با فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور مغایرت دارد. ما اکنون کتابچه ای برای محتوای آموزش زبان فراهم کره ایم.
وی خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی در زمینه کارآفرینی، اشتغال زایی جوانان، ایجاد مشاغل خانگی و… نیز فعالیت های جدی انجام داده است.
مسلمی گفت: بزودی نیز برنامه تحول دانشگاهی جهاددانشگاهی را تدوین می کنیم. این برنامه با نگاه عالمانه توسط تعدادی از اساتید و مجریان جهاددانشگاهی تدوین شده است که مسائل مهم دنیا و ایران را بررسی می کند و نقاط مثبت جهاددانشگاهی را تقویت خواهد کرد.

رونمایی از چهار طرح برگزیده جهاددانشگاهی


به گزارش سیناپرس، دکتر فتح الهی، معاون پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی نیز در این نشست خبری گفت: این معاونت در شبکه برنامه، طرح های فناورانه و پیشران در حوزه علوم انسانی، هنر، کشاورزی، منابع طبیعی،  پزشکی و مدیریتی در زمینه امنیت غذایی، جوانی جمعیت، پزشکی بازساختی، علوم و فناوری نوپدید، علوم و فناوری تولید مثل فعالیت دارد.

وی افزود: همچنین در شانزدهم مرداد؛ سالروز تاسیس جهاددانشگاهی چهار طرح فناورانه و پژوهشی این نهاد رونمایی می شود. یکی از این طرح ها، کیت تشخیص سی تی سی(CTC) برای پایش بیماری سرطان است. اگر پیش از اینکه سلول سرطانی از بافت آلوده جدا شود و به گردش خون راه پیدا کند، می توانیم این بیماری سخت را شناسایی و مداوا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: جداسازی و کشت سلول بنیادی خاص از سلول های استرومایی مزانشیمی کلونال نیز از دیگر طرح هایی است که توسط پژوهشگران پژوهشگاه رویان انجام شده است. این طرح مجوزش را از وزارت بهداشت دریافت کرده و استفاده از این سلول برای تبدیل به یک سلول عصبی و عضلانی کاربرد دارد.

فتح الهی اظهارداشت: واحد شریف جهاددانشگاهی نیز برای صنعت فولاد اقدام به بازیافت اسید سوخته کرده است. سطح فولاد پاک نیست که باید با فرایند اسید شویی تمیز شود. پژوهشگران این حوزه اکنون توانسته اند این اسید را بازیابی کنند.

وی تصریح کرد: طرح دیگر پیرامون حوزه آی تی است که پژوهشگران این حوزه موفق به طراحی و ساخت آنتن نسل پنجم شده اند که به اپراتورهای همراه اول و ایرانسل داده می شود.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا