شناسایی شهر باستانی سرخپوست ها به کمک اسکن لیزری

تیمی از باستان شناسان با بهره گیری از فناوری اسکن لیزری  توانستند بقایای یک شهر سرخپوستی متعق به تمدن مایا را در اعماق جنگلی در مکزیک کشف کنند.

به گزارش سیناپرس، شورای باستان شناسی موسسه ملی مردم شناسی و تاریخ مکزیک شهری به نام  Ocomtun  را کشف کرد که به معنای ستون سنگی در زبان یوکاتک مایا است.

بر این اساس گفته می شود، پژوهشگران هنگام جست و جوی بخش انبوه و کمتر اکتشاف شده این جنگل و ذخیره گاه زیست محیطی بالامکو در شبه جزیره یوکاتان مکزیک با بقایایی باستانی برخورد کردند که توجه آن ها را به خود جلب کرد. در ادامه خوان کارلوس فرناندز دیاز، استادیار مهندسی عمران در دانشگاه هیوستون، با بهره گیری از تصاویر تشخیص نور و محدوده  و فناوری رادارهای صوتی لیدار، به اسکن این بخش از جنگل پرداخته و بقایای یک شهر کامل را شناسایی کرد.

باستان شناسان طی این مطالعات ستون ‌های سنگی، ویرانه‌ های ساختمان‌ های هرم مانند، سه میدان و دیگر سازه‌ های باستانی را کشف کردند که معتقدند، قدمت آن‌ ها به سال‌های ۶۰۰ تا ۹۰۰ پس از میلاد برمی ‌گردد.

فرناندز دیاز در این رابطه گفت: وقتی ما تصاویر اسکن های لیزری و رادارهای لیدار را می ‌بینیم، می ‌توانیم اطلاعات ارزمشندی از شرایط محیطی به دست آوریم اما کشف واقعی پس از تحقیقات و کاوش‌ های باستان شناسی در محل اتفاق می‌ افتد.

این پروژه به رهبری ایوان اسپراج باستان شناس مشهور مکزیکی انجام شد که دانشمندان سفری ۶۰ کیلومتری را در میان پوشش گیاهی متراکم اطراف شهر گمشده انجام دادند. وی در این رابطه گفت: بزرگترین غافلگیری ما، مکان این شهر بود که در زمینی مرتفع  به شکل شبه جزیره ای واقع شده که توسط تالاب های وسیع احاطه شده است.

به گزارش سیناپرس، هسته مرکزی این محوطه بیش از ۵۰ هکتار وسعت دارد و دارای ساختمان‌های بزرگ مختلف، از جمله چندین ساختار هرمی به ارتفاع بیش از ۱۵ متر است. در حالی که دانشمندان کار خود را در این سایت شروع کردند، فناوری سنجش از راه دور امکان کاوش در مناطق جنگلی انبوه را امکان پذیر کرد.

در ادامه و به کمک رادارهای لیدار، د یک نقشه سه‌ب عدی از ساختارهای زیرین شهر ترسیم شده و باستان شناسان دید بهتری از این محوطه به دست آوردند.

در خاتمه گفتنی است روش ترسیم نقشه بر اساس اسکن لیزری مانند بازی تنیس است که شما یک توپ را به دیوار پرتاب می کنید و می دانید که توپ برمی گردد و در این روش به جای توپ تنیس یک اشعه لیزر شلیک شده و زمان رفتن و برخورد آن با دیوار و بازگشت آن اندازه می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: unilad

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا