مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست
کشتی های اسقاطی، بلای جان سواحل ایران

اغلب کشتی ها پس از چند دهه استفاده و فعالیت به پایان عمر مفیدشان نزدیک شده و اوراق می شوند.  این کشتی ها شامل انواع اقیانوس پیماها، بارج ها، قایق ها و …. هستند که حدود 95 درصد وزن آنها قابل بازیافت است.

به گزارش سیناپرس، در حال حاضر 95 درصد وزن یک کشتی اسقاطی قابل بازیافت است؛ آهن و فولاد بیشترین ضایعات این کشتی ها را تشکیل می دهند. این ضایعات می توانند مورد استفاده کارخانه های تولید فولاد قرار بگیرند. ضایعات پلاستیک، چوب و تخته، کاغذ و کارتن، منسوجانی مانند روکش مبلمان نیز مجددا می توانند وارد چرخه تولید شوند.

هرچند امروزه بازیافت کشتی های اسقاطی، یکی از مهمترین تامین کننده های کارخانه های بازیافت دنیا محسوب می شود و سوددهی و درآمدزایی بالایی دارد اما اوراق سازی کشتی ها در سواحل، پیامدهای زیست محیطی زیادی به بار می آورد.

دکتر امید صدیقی، مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص به سیناپرس گفت: تخریب و بازیافت کشتی های اسقاطی و فرسوده یکی از چالش های نوظهور حوزه دریایی در بحث آلودگی هاست؛ صنعتی که آلودگی های دریایی زیادی به همراه دارد. اغلب افرادی که قصد بازیافت کشتی های فرسوده و قدیمی را دارند، کشتی ها را کنار ساحل برده و پس از آن کشته را قطعه قطعه می کنند زیرا فولاد این کشتی ها قابل استفاده برای کارخانه فولاد است.

وی افزود: سال گذشته سازمان محیط زیست به علت آلودگی های ناشی از تخریب و بازیافت این کشتی ها دستورالعمل و ضوابط زیست محیطی برای بازیافت شناورها تهیه و تدوین و به همه دستگاه ها ارسال کرد.

وی اظهارداشت: همچنین ما ده سایت( سه سایت در شمال و 7 سایت در سواحل جنوبی دریاهای خلیج فارس و عمان) مشخص کرده ایم. خدمات این سایت ها را نیز ابلاغ کرده ایم تا اسقاط کشتی ها در این سایت ها با رعایت ضوابط زیست محیطی انجام شود.

امیدی تصریح کرد: گواهینامه ها و زیرساخت ها این موضوع را پیگیری کرده ایم. اکنون یک سایت در شمال کشور به وجود آمده است. یک سری نواقص دارد که اگر آن نواقص را برطرف کند می تواند آغاز به کار کند. در جنوب کشور نیز دو سایت در منطقه بوشهر ایجاد شده است. این سایت ها نیز الزامات لازم را پاس کرده اند. یک سری موارد را نیز باید انجام دهند.

مدیرکل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطرنشان کرد: اگر این سایت ها مجوزهای لازم را اخذ کنند، بحث اسقاط کشتی ها سر و سامان می گیرد. متاسفانه امروزه اسقاط شناورها غیر مجاز انجام می شود که قطعه قطعه ساختن غیر مجاز این کشتی ها مشکلات محیط زیستی زیادی به بار آورده است. خوشبختانه با الزاماتی که تاکنون صورت گرفته، این قضیه تقریبا سامان دهی خوبی شده است. یک بخش فنی این قضیه نیز برعهده سازمان بنادر و دریانوردی است که باید انجام شود. اقدامات محیط زیستی اش را ما باید انجام دهیم.

گفتگو: بیتا اکبری

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا