چگونگی دوستی والدین با فرزندان

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز با اشاره به اهمیت و ضرورت ارتباطات قوی و محکم در کسب موفقیت در روابط خانوادگی، شغلی و اجتماعی فرد و اینکه اگر این پل ارتباطی قوی وجود نداشته باشد، اطلاعاتی بین افراد و اطرافیان رد و بدل نمی شود، افزود: در رابطه با فرزند یا فرزندان خود نیز اگر می خواهیم تعامل و ارزش های اخلاقی ما را پذیرا باشند، در ابتدا باید به فکر تحکیم پل ارتباطی بین خود و آنان باشیم.

به گزارش سینا پرس فارس، راضیه جامعی کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز امروز 31 تیرماه در یک کارگاه آموزشی در این خصوص گفت: از آنجا که هدف اصلی از تربیت کودکان، پرورش افرادی مستقل، توانمند، مسوول و با اعتماد به نفس است که از رشد اخلاقی و اجتماعی مناسب برخوردار باشند؛ لذا پل ارتباطی راهی است که پیام ها، دستورات، قوانین و ارزش ها را از خود عبور می دهد و اگر وجود نداشته باشد ما نمی توانیم اصولی را که می خواهیم، به فرزندمان منتقل کنیم.

جامعی تاکید داشت: این پل ارتباطی، مجموعه ای از دانش و مهارت های تربیت کودکان به روشی سازنده و غیر مخرب است و راهی برای اینکه توانایی ها و مهارت های آنان را رشد دهیم و مشکلات رفتاری را اداره کنیم.

جامعی با اظهار به اینکه شاید اختصاص وقت و زمان برای کودکان در زندگی پر مشغله امروزی کاری سخت باشد، اضافه و تاکید کرد: کیفیت این زمان بیشتر از کمیت آن اهمیت دارد؛ از هر فرصتی مثل زمان های کوتاه چند دقیقه ای نیز می توان استفاده کرد تا با کودک حرف بزنیم و به او توجه کنیم.

به گفته وی؛ کودکان دوست دارند که با پدر و مادرشان کار و فعالیتی را به طور مشترک انجام دهند؛ پس توصیه می شود زمان هایی را در هفته به فعالیتی اختصاص دهیم که مورد علاقه کودک است و البته فراموش نکنیم که نیازها و علایق کودکان بر اساس سن، جنسیت و عوامل دیگر با هم متفاوت است.

جامعی در ادامه گفت: پختن یک کیک یا غذای مورد علاقه کودک، شستن ماشین، آب دادن باغچه، توپ بازی، انجام یک بازی رایانه ای، رفتن به پارک یا استخر، خواندن یک کتاب داستان و یا گوش دادن به موسیقی، از جمله فعالیت های لذت بخش برای کودکان است.

کارشناس سلامت روان مرکز بهداشت شهدای انقلاب شیراز تصریح کرد: می توان از هر فرصتی برای حرف زدن با کودک استفاده کرد؛ مثل زمانی که او سراغ شما می آید تا سوالی بپرسد؛ زمانی که با کودک تنها در منزل هستید یا با هم برای گردش یا کاری بیرون رفته اید؛ یا زمانی که کودک با شما صحبت می کند، باید با علاقه به حرف هایش گوش دهید و به احساسات و فکرهایش توجه کنید.

وی همچنین با یادآوری اینکه نشان دادن عواطف و احساسات مثبت باعث احساس اطمینان و پیوند امن با والدین می شود، افزود: نوازش کردن، در آغوش گرفتن، لمس کردن و بوسیدن کودک، از راه های نشان دادن احساسات است؛ البته هنگام نشان دادن احساسات باید سن و شرایط کودک را در نظر بگیریم؛ فراموش نکنیم که کودکان بیش از همه نیازمند توجه، تحسین، تعریف و احساسات مثبت هستند، پس به آنها بگوییم که دوستشان داریم و به وجودشان افتخار می کنیم و هم در رفتار و عمل مثل دادن هدیه مورد علاقه او در روز تولدش، تلفنی کوتاه از محل کار و گفتن یک جمله زیبا به او این احساس را نشان دهیم.

جامعی در پایان، تحسین کودک را باعث بهبود ارتباط والد – کودک و افزایش رفتارهای مثبت و مناسب در کودک عنوان و تصریح کرد: راه های مختلفی برای تعریف و تمجید از کودک وجود دارد که البته در بین کودکان متفاوت است و بسته به سن، جنسیت و علایق و خواسته های کودک می تواند انتخاب شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا