آیا تنفس بلورهای مگنتیت در هوا باعث آلزایمر می شوند؟

 توانایی این ذرات برای ایجاد گونه های اکسیژن فعال در سلول های پستانداران، و مطالعاتی که در زمینه ارتباط بین این رادیکال ها و بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون صورت گرفته، باعث شده دانشمندان تصور کنند که آلودگی هوا می تواند منجر به برخی بیماری های عصبی شود. این ذرات همچنین با نام رادیکال های آزاد نیز شناخته می شوند.
در 20 سال گذشته، تحقیقات نشان داده است که مگنتیت (magnetite ) در مغز انسان وجود دارد. این ماده معدنی قبلا به عنوان یک ماده بیوشیمایی تشکیل شده توسط موجودات زنده محتلف از جمله باکتری ها شناخته می شد. اگرچه دانشمندان بر این باورند که به احتمال زیاد آهن موجود در مغز ناشی از عملکرد معمول آن است، اما این نانوذرات با توجه به ماهیت بسیار مغناطیسی خود سمی هستند و منجر به ایجاد استرس اکسیداتیو و یک محیط مساعد برای تولید رادیکال های آزاد می شود.
باربارا ماهر نویسنده ارشد این مطالعه می گوید: مگنتیت شامل دو آهن فریکی (اکسیده) و آهن فولادی (کاهش) است؛ که آهن فولادی می تواند تشکیل گونه های اکسیژن فعال را به دلیل فعالیت ردوکس کاتالیز کند.
نانوذرات مگنتیت مشاهده شده در مغز به صورت اشکال زاویه دار بودند. اما در واقع هنگامی که این ذرات از طریق روندهای با درجه حرارت بالا مانند موتور خودرو و یا ترمز ایجاد می شوند، به صورت دایره ای هستند.
در این مطالعه، برای شناسایی نانوذرات مگنتیت در بافت مغز، از تجزیه و تحلیل طیفی 37 نفر بین 3 تا 92 ساله از مکزیکو سیتی و منچستر استفاده شده است. جالب توجه است که بسیاری از ذرات مشاهده شده به صورت کروی بوده و ویژگی های آن نشان دهنده شکل گیری در درج حرارت بالا است.
باربارا می گوید ذراتی که یافت شده بسیار شبیه به نانوسفرهای مگنتیت که به مقدار فراوان در آلودگی موجود در هوای مناطق شهری به خصوص در کنار جاده های شلوغ که توسط احتراق یا گرمای مالشی موتور خودرو و یا ترمز ایجاد می شوند، بودند.
این یافته ها شیوه جدیدی برای تحقیق در زمینه عامل های خطر زیست محیطی برای طیف وسیعی از بیماری های مختلف مغز به وجود آورده است.
در حال حاضر که این مطالعه نشان داده که ذرات مگنتیت نشات گرفته از آلودگی هوا در مغز انسان وجود دارند، تحقیقات آتی می توانند بر روی تاثیر آنها در بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون و احتمالا برخی از سرطان های مرتبط با مغز تمرکز کنند. در واقع، تحقیقات قبلی نشان می دهد که مگنتیت سمی بودن پلاک های آمیلوئیدی بتا، که یکی از توده های پروتئین درگیر در بیماری آلزایمر است را افزایش می دهد، و در آنها به ارتباط بین سطوح بالای مگنتیت در مغز کسانی که با بیماری آلزایمر را افزایش می دهد، اشاره کرده اند.
به گزارش بینهایت،نتایج این مطالعه در مجموعه مقالات آکادمی علوم منتشر شده است.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا