احتمال رشد دندان‌های جدید در انسان

برخی از کوسه‌ها هر چند هفته یک بار یک سری دندان جدید در می ‌آورند و تمساح ها شاید خیلی بیشتر. با این حال، توانایی جایگزینی بی‌پایان دندان هایمان چیزی است که ما و تقریباً همه پستانداران دیگر از آن به بهره ایم. زمانی که ۳۲ دندان ما در بزرگسالی رشد می کنند، دیگر پایان رشد دندان هایمان است.

به گزارش سیناپرس، اکنون یک تیم از دانشمندان ژاپنی قرار است دارویی آزمایشی را آزمایش کنند که به انسان اجازه می دهد دندان های کاملاً جدید دربیاورد.

یک کارآزمایی بالینی که برای ژوئیه ۲۰۲۴ (تابستان ۱۴۰۳) برنامه ریزی شده است در ابتدا برای شرکت کنندگان مبتلا به آژنزیس دندان که یک بیماری ژنتیکی است که منجر به فقدان دندان می شود، خواهد بود، اما دانشمندان درنظر دارند که این درمان را تا سال ۲۰۳۰ برای استفاده عمومی در دسترس قرار دهند.

ایده رشد دندان های جدید رویای هر دندانپزشکی است. کاتسو تاکاهاشی (Katsu Takahashi) محقق اصلی و رئیس بخش دندانپزشکی و جراحی دهان در بیمارستان موسسه تحقیقات پزشکی کیتانو در اوزاکا گفت: من از زمانی که دانشجوی کارشناسی ارشد بودم، روی این موضوع کار می کردم و مطمئن بودم که می توانم این کار را انجام دهم.

در یک مطالعه قبلی، محققان بر روی یک آنتی بادی برای ژن ۱ مرتبط با حساسیت رحم (USAG-1) قرار گرفتند که می ‌تواند رشد دندان جدید را در موش ‌ها تحریک کند. اساساً، دانشمندان دریافتند که USAG-1 با سایر پروتئین ها برای سرکوب رشد دندان تعامل دارد. مسدود کردن این تعامل می تواند منجر به سیگنالینگ پروتئین مورفوژنتیک استخوان (BMP) شود که باعث رشد دندان جدید می شود.

پس از انجام آزمایش‌ روی موش‌ها در سال ۲۰۱۸، آزمایش‌ هایی با موفقیت مشابهی در رشد دندان‌های جدید حاصل شد. حیوانات هفتمین دندان جلویی را رشد دادند که به شکل و آرایش همسایگانش بود.

تاکاهاشی در این باره گفت: امیدواریم بتوانیم راه را برای استفاده بالینی این دارو هموار کنیم.

به گزارش سیناپرس، سال‌هاست که دانشمندان تلاش می ‌کنند تا رمز بیان ژنتیکی را به دست آورند که چگونه حیواناتی مانند کوسه ‌ها را قادر می ‌سازد تا به طور مداوم دندان‌ های جدید در بیاورند. گفتنی است که در کنار سایر تحقیقات تجربی، ترجمه این موضوع برای کاربردهای انسانی تا به امروز بسیار دست نیافتنی بوده است.

شرح کامل این مطالعه در مجله تخصصی Science Advances منتشر شده است.

مترجم: ندااظهری