آغاز به کار بانک ملی ژنتیک چین

امروزه مبحث ژنتیک و مطالعات ژنتیکی نقش مهمی در فعالیت های علمی داشته و بسیاری از بیماری ها را می توان با تکیه بر این دانش درمان کرد. از سوی دیگر اطلاعات ژنتیکی برای مواردی چون تعیین هویت و شناسائی ساختار زیستی تمامی موجودات نقشی اساسی داشته و همزمان با پیشرفت دانش بشر در این حوزه،  روز به روز بر اهمیت این شاخه علم افزوده می شود.

یکی از تجهیزات پیش رفته به کار رفته در این باک ژنتیکی، سیستم توالی سنج فوق مدرن با نام Revolocity super sequencer است. در این مرکز بیش از پانصد دستگاه توالی سنج فوق مدرن وجود دارد.

دلایل فوق سبب شده است تا در سال های اخیر بانک های ژنتیکی مختلفی در سراسر دنیا شکل گرفته و در آن نمونه های سلولی و به ویژه سلول های بنیادی افراد جمع آوری و نگهداری شود. لازم به توضیح است که بانک های ژنتیکی لزوما متعلق به نگهداری ژن های انسانی نبوده و در بسیاری از انواع این بانک ها، نمونه های ژنتیکی حیوانات و گیاهان نیز نگهداری می شود. یکی از بزرگترین نمونه های بانک های ژنتیکی در قاره آسیا و جهان، بانک ژنتیکی ملی کشور پر جمعیت چین است. این بانک ژنتیکی که با عنوان national gene bank شناخته می شود در شهر شن ژن واقع در استان گوانگ دونگ در جنوب کشور چین ساخته شده است.

عملیات طراحی و ساخت این بانک ژنتیکی توسط مرکز بزرگ پژوهش های ژنتیکی چین با نام اختصاری BGI انجام شده و به تازگی به پایان رسیده است.  در ساخت و طراحی این بانک ژنتیکی از جدیدترین فناوری های روز دنیا استفاده شده و بر اساس گزارش های رسمی منتشر شده در این رابطه، عملکرد آزمایشی این مرکز از روز هجدهم ژوئن سال جاری برابر با بیست و نهم خرداد ماه آغاز شده بود و عملیات آغاز به کار دائم و همیشگی این مرکز از یکم مهر ماه شروع می شود.  گفتنی است در این بانک ژنتیکی بیش از ده میلیون نمونه ژنتیکی – بیولوژیکی وجود دارد .

یکی از تجهیزات پیش رفته به کار رفته در این باک ژنتیکی، سیستم توالی سنج فوق مدرن با نام Revolocity super sequencer است. در این مرکز بیش از پانصد دستگاه توالی سنج فوق مدرن وجود دارد.

منبع: xinhuanet

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا