در هر دوره سنی چه میزان خواب برای بدن لازم است؟

بسیاری از ما در شرایطی که صبح با حالت خواب آلوده عازم رفتن به محل کار هستیم، به این موضوع فکر کرده ایم که آیا به اندازه کافی می خوابیم. امروزه با توجه به شرایط زندگی مدرن، داشتن هشت ساعت خواب در شب ممکن است یک هدف دشوار باشد که نمی توانید به آن برسید ولی بد نیست بدانید از نظر علمی چند ساعت خواب برای شما مورد نیاز است؟

به گزارش سیناپرس، بنیاد ملی خواب ایالات متحده به بزرگسالان توصیه می کند؛ هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند. بر این اساس ساعات خواب توصیه شده برای رده های سنی مختلف به شرح زیر است:

  • نوزادان ۴ تا ۱۲ ماهه : ۱۲ الی ۱۶ ساعت خواب در شبانه روز
  • نوزادان ۱ تا ۲ ساله :  ۱۱ تا  ۱۴  ساعت خواب در شبانه روز 
  • کودکان ۳ تا ۵ ساله، ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب در شبانه روز
  • کودکان ۶ تا ۱۲ ساله : ۹ تا ۱۲ ساعت خواب در شبانه روز
  • نوجوانان ۱۳ تا ۱۸ ساله: ۸ تا ۱۰ ساعت خواب در شبانه روز
  • افراد ۱۸ سال و بیشتر: ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز

در این میان پرسش مهمی که مطرح می شود این است که آیا همه افراد  به یک اندازه خواب نیاز دارند؟

پاسخ علمی به این سوال، نه است زیرا همه افراد به میزان یکسانی خواب در هر شب نیاز ندارند.

دکتر آلیس گرگوری، استاد روانشناسی دانشگاه لندن در این رابطه توضیح می دهد: نه تنها برخی از افراد به خواب بیشتری نسبت به دیگران نیاز دارند، بلکه نیاز به خواب در طول زندگی تغییر می کند.

به گزارش سیناپرس، به عنوان مثال، یک کودک نوپا تقریباً به ۱۱ تا ۱۴ ساعت خواب نیاز دارد، در حالی که افراد مسن به حدود  ۷ تا ۸  ساعت خواب در شب نیاز دارند. همچنین این مورد وجود دارد که نیاز به خواب می تواند تحت شرایط خاصی برای مثال در طول دوره های بیماری متفاوت باشد.

آیا با شش ساعت خواب می توانیم زندگی کنیم؟

امروزه بسیاری از افراد خواب کمتر از ۸ ساعت را تجربه می کنند و این موضوع کاملا به شرایط بدنی شما بستگی دارد. برای برخی افراد، داشتن شش ساعت خواب در شب ممکن است کافی باشد.

برخی از افراد به طور طبیعی کوتاه‌ خواب هستند و از نظر ژنتیکی برای این موضوع طراحی شده و با این میزان خواب عملکرد خوبی دارند. اما در اینجا تاکید بر برخی افراد است و به طور عمومی برای بیشتر مردم، خواب کمتر از شش ساعت با کاهش سلامت عمومی همراه خواهد بود.

دکتر متیو واکر، استاد علوم اعصاب در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، در مورد افرادی که کمتر از شش ساعت می خوابند می گوید: این افراد جسم و روان خود را تحت فشار قرار داده و تداوم این موضوع تاثیرات مخربی بر آن ها خواهد داشت.

به گزارش سیناپرس، محققان علوم خواب همواره در تلاش بوده اند تا بفهمند که ما به چه مقدار خواب نیاز داریم. نتایج این مطالعات نشان می دهد اگر فکر می‌کنید میزان خواب مناسبی ندارید، ممکن است لازم باشد به تدریج طول خواب خود را تنظیم کنید.

برای مثال اگر صبح‌ها برای بیدار شدن به کافئین نیاز دارید یا در ساعات نخستین روز خواب ‌آلود بوده و در طول روز عملکرد ضعیفی دارید، ممکن است لازم باشد به آرامی میزان خواب خود را افزایش دهید.در مقابل اگر بتوانید بدون زنگ ساعت یا موبایل بیدار شوید و با خلق و خوی نسبتاً خوبی روز خود را شروع کرده و هوس مصرف نوشیدنی های حاوی کافئین نداشته باشید، احتمالاً به اندازه کافی می خوابید.

مترجم: ندا جوادهراتی

منبع: sciencefocus

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا