تاثیر مکمل های ویتامین D بر کاهش حملات شدید آسمی

مطالعات Cochrane که در نه آزمایشگاه بالینی برای بررسی تاثیر ویتامین بر روی افراد مبتلا به آسم انجام شد، نشان داد که مصرف قرص‌های ویتامین D می تواند احتمال بستری شدن بیماران مبتلا به آسم بر اثر بروز حمله شدید آسمی را از ۶ درصد به ۳ درصد کاهش ‌دهد.

دکتر اریکا کنینگتون، از موسسه خیریه آسم بریتانیا می گوید، با وجود وعده ای که در این مطالعه داده شده، شواهد بیشتری نیاز است تا با قطعیت بتوان گفت که ویتامین D می تواند حملات آسم و علائم آن را کاهش دهد و با توجه به انواع مختلف آسم، ممکن است ویتامین D  تنها بر روی برخی از افراد مبتلا تاثیر داشته باشد. مراکز تحقیقاتی آسم بریتانیا تلاش زیادی برای بررسی نحوه تاثیر ویتامین D بر روی علائم آسم کرده و امیدوارند در آینده بتوانند از آن به عنوان یک درمان بالقوه استفاده کنند.

به گزارش بینهایت،با اینکه بررسی های زیادی در این زمینه انجام شده، اما بسیاری از آنها تاثیر مکمل ها بر کاهش خطر را بررسی نکرده اند. یک مطالعه آزمایشگاهی که در مجله آلرژی و ایمونولوژی بالینی منتشر شد، نشان داد که ویتامین Dسطح مولکول IL-17A را کاهش می دهد. به نظر می رسد این مولکول در نقص سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به آسم تاثیر دارد و ویتامین D می تواند IL-17A تولید شده توسط سلول های سفید خون را کاهش دهد.

البته هنوز تایید نشده که این روند در بدن انسان نیز به همین صورت است یا نه و کارآزمایی های بالینی زیادی در حال بررسی تاثیر ویتامین D بر روی افراد مبتلا به آسم هستند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا