محققان دریافتند:
این ژن ها تعیین کننده غذایی هستند که می خوریم

محققان دانشگاه کلرادو در مطالعه اخیر خود، تقریباً 500 ژن را کشف کرده اند که به نظر می رسد مستقیماً بر غذاهایی که می خوریم تأثیر می گذارند. این یافته ها، گامی مهم در مسیر توسعه استراتژی های تغذیه ای بر اساس ژنتیک افراد، برای تقویت سلامت یا پیشگیری از بیماری هستند.

به گزارش سیناپرس، پژوهشگران توضیح دادند: برخی از ژن‌ هایی که ما شناسایی کرده ایم به مسیرهای حسی مرتبط با بافت، طعم و بو مربوط می شوند و همچنین ممکن است در افزایش پاسخ پاداش در مغز، نقش داشته باشند.

محققان ادامه دادند: مواد غذایی که ما مصرف می کنیم، تا حد زیادی تحت تأثیر عوامل محیطی مانند فرهنگ، شرایط اجتماعی-اقتصادی و وضعیت دسترسی به غذا قرار دارند. از آنجایی که ژنتیک نقش بسیار کمرنگ تری را نسبت به عوامل محیطی در تعیین مواد غذایی مصرفی ایفا می کند، برای تعیین تأثیر ژنتیک بر غذایی که می خوریم، باید داده های افراد زیادی را مورد مطالعه قرار دهیم.

یکی از چالش ‌های پیش روی پژوهشگران، برای شناسایی ژن‌ های مرتبط با رژیم غذایی، این است که رژیم غذایی افراد به شدت با عوامل دیگری از جمله عوامل سلامتی مانند کلسترول بالا یا وزن بدن و یا حتی وضعیت اجتماعی-اقتصادی آنها مرتبط است. در مطالعه جدید، تیم تحقیقاتی با به کار بردن روش ‌های محاسباتی، توانستند اثرات مستقیم انواع ژنتیکی موثر بر تعیین رژیم غذایی افراد را تشخیص دهند.

نتایج تحقیقاتی نشان داد:حدود 300 ژن، مستقیماً با مصرف غذاهای خاص و تقریباً 200 ژن با الگوهای غذایی که شامل مصرف یک گروه غذایی (مثلا مصرف میوه) می شوند، مرتبط هستند. به گفته محققان، ممکن است بتوان از این یافته ها، برای تطبیق رژیم غذایی افراد با ژنتیک آنها استفاده کرد.

به گزارش سیناپرس، دانشمندان یافته های تحقیقاتی خود را در NUTRITION 2023، نشست سالانه انجمن تغذیه آمریکا، ارائه داده اند.

مترجم: سنا دلفیه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا