شناسایی دو تابوت دست نخورده از روم باستان در غزه

حفاری های باستان شناسی در منطقه غزه واقع در فلسطین اشغالی منجر به شناسایی آثار بسیار ارزشمندی از دوران حکومت امپراتوری روم در این محل شد. بر این اساس گفته می شود دو تابوت سالم ساخته شده از سرب در این کاوش به دست آمده است.

به گزارش سیناپرس، وزارت گردشگری و آثار باستانی غزه روز یکشنبه اعلام کرد: دومین تابوت رومی ساخته شده از سرب اخیراً در محل حفاری یک گورستان واقع در شمال نوار غزه کشف شد.

جمال ابورضا، مدیر کل این وزارتخانه به رسانه های خبری گفت: تابوت جدید در حین حفاری در داخل یک گورستان کشف شده است این گورستان برای نخستین بار در مارس سال گذشته میلادی در شمال نوار غزه شناسایی شده و مطالعات باستان شناسی روی آن در حال انجام است.

به گفته ابورضا، قبل از این کشف، چندین اثر باستانی دیگر، از جمله اولین تابوت ساخته شده از سرب، کوزه ‌های سفالی و ظروف شیشه‌ ای در این گورستان کشف شده بود.

این مقام دولت خودگردان فلسطین با بیان اینکه وزارت متبوعش کارشناسان فرانسوی را برای تحقیق در مورد این تابوت به غزه دعوت کرده است، گفت: اولین تابوت در ماه فوریه پیدا شد و به موزه این وزارتخانه در غزه منتقل شد.

وی در ادامه توضیحاتش خاطرنشان کرد:تیم های فنی این وزارتخانه با کارشناسان خارجی برای تجزیه و تحلیل جلوه های فرهنگی یافته ها کار کرده اند.

به گفته ابورضا، در مارس ۲۰۲۲، این وزارتخانه یک گورستان دو هزار ساله را در منطقه کشف کرد که مساحتی به وسعت ۴ هزار متر مربع را در بر می گرفت که بعدها مشخص شد شامل ۱۲۵ مقبره با اشکال و اندازه های مختلف است.

به گزارش سیناپرس، نوار غزه بخش محاصره شده توسط اسرائیل است که توسط گروه فلسطینی حماس اداره می شود، این منطقه محل زندگی بیش از ۲ میلیون نفر بوده و یکی از قدیمی ترین مناطقی است که در تاریخ به عنوان یک پیوند تجاری برای بازرگانان عرب شناخته شده است.

حفاری های باستان شناسی در این منطقه ادامه داشته و باستان شناسان امیدوارند با کاوش در این گورستان رومی، اطلاعات بیشتری از مناطق تحت تسلط روم در دنیای باستان به دست آورند.

مترجم: احسان محمدحسینی

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا