روسیه آماده تقابل نظامی در فضا است

در پی حضور کشورهای مختلف در عرصه مطالعات فضایی از یکسو و همچنین بحران روسیه و اوکراین و جبهه گیری کشورهای غربی علیه روسیه، احتمال تنش در حوزه فضا دور از ذهن نبوده و برخی تحلیلگران نگران برخورد نظامی قدرت های جهان در فضا هستند.

به گزارش سیناپرس، ویکتور بوندارف، رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیو ن سنای روسیه به رسانه های خبری گفت: اگر چه روسیه به طور کلی مخالف نظامی ‌سازی فضا است، اما در عین حال آماده پاسخ سریع به هرگونه تهدید فضایی علیه امنیت ملی خود را دارد.

این موضوع روسیه در شرایطی عنوان می شود که بر اساس بیانیه نهایی ائتلاف پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، که روز سه شنبه گذشته در ویلنیوس منتشر شد، اعلام شد:کشورهای ناتو با تسریع در الحاق فضا به سیستم امنیت جمعی خود موافقت کرده اند. سیاستی که خواستار اجرای تمرینات و عملیات مشترک در فضا است. ناتو همچنین از تلاش‌های تحت برنامه نظارت پایدار از فضا که توانایی‌ های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی ناتو   را تقویت می ‌کند، استقبال کرده است.

رئیس کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیو ن سنای روسیه همچنین اعلام کرد این کشور در درجه اول و به گونه ای حیاتی به حفظ استفاده ایمن از فضا و حفظ دسترسی بدون مانع به آن برای همه بشریت علاقه مند است. در مورد اقدامات خصمانه در فضا، روسیه از لحاظ تاریخی طرفدار اکتشاف صلح آمیز بوده است. با این حال، به گفته مقامات این کشور، اگر هر مساله ای امنیت روسیه را تهدید کن ، فدراسیون روسیه فوراً اقدام مقتضی خواهد داشت و از غرب برای انجام این کار اجازه نخواهد گرفت.

وی همچنین اضافه کرد: روسیه خواستار رعایت دقیق مواد معاهده فضای ماورای جو در سال ۱۹۶۷  بوده و مخالف نظامی کردن فضای ماورای جو است. این مقام ارشد روسیه همچنین گفت: در واقع، این معاهده، امنیت واقعی جهان را در حوزه فضا تضمین می کند. در حالی که تلاش های سست و یکجانبه کشورهای عضو ناتو این حوزه را با خطر برخورد نظامی رو به رو خواهد کرد.

به گزارش سیناپرس، وی در خاتمه توضیحاتش افزود: ما از موضع گیری ناتو و سیاست های آن ها در مورد استناد به ماده ۵ معاهده واشنگتن، در مورد دفاع جمعی نمی ترسیم، زیرا چنین سخنرانی های تجاوزکارانه و بازی های فریبکارانه دشمنان ما مملو از خطر یک رویارویی نظامی مستقیم است.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا