یافته های جدید محققان ثابت کرد:
بیماری های لثه منجر به زوال عقل می شود

اگرچه اکثر مردم ارتباط بیماری های دهان و دندان با سایر مشکلات سلامتی را جدی نمی گیرند، اما شواهد بسیاری وجود دارد که نشان می دهد، باکتری های دهان نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بیماری های سیستمیک مانند سرطان روده بزرگ و بیماری قلبی ایفا می کنند. اکنون یافته های یک مطالعه جدید توسط محققان دانشگاه کالیفرنیا، به بررسی ارتباط بین بیماری لثه و تشکیل پلاک آمیلوئید، یکی از نشانه های بیماری آلزایمر پرداخته اند.

به گزارش سیناپرس، بر اساس نتایج تحقیقات، بیماری لثه می ‌تواند منجر به ایجاد تغییراتی در سلول ‌های میکروگلیال مغز که مسئول محافظت از مغز در برابر پلاک آمیلوئید است، شود. این پلاک، نوعی پروتئین بوده که با مرگ سلولی و زوال شناختی در افراد مبتلا به آلزایمر مرتبط است. این یافته ها، اطلاعات مهمی را در مورد نقش باکتری های دهان در بیماری آلزایمر ارائه می دهند.

محققان دریافتند: هنگامی که سلول های میکروگلیال در معرض باکتری های دهان قرار می گیرند، بیش از حد تحریک می شوند و بیش از حد طبیعی تغذیه می کنند. پژوهشگران همچنین افزودند، این سلول ها به قدری چاق شده اند که دیگر نمی توانند تشکیلات پلاک را هضم کنند.

محققان عنوان کردند: یافته های ما، تأثیر بیماری لثه بر سلامت سیستمیک را برجسته می کند. بیماری لثه باعث ایجاد ضایعات بین لثه و دندان می شود.بنابراین این زخم، مسیری را باز می کند که به باکتری های موجود در دهان اجازه می دهد تا وارد جریان خون شده و در قسمت های مختلف بدن گردش کنند؛ سپس، این باکتری ها می توانند از سد خونی مغزی عبور کرده و سلول های میکروگلیال مغز را تحت تاثیر قرار دهند.

در نهایت، دانشمندان اظهار داشتند: تشخیص و شناسایی نقش باکتری های دهان در بروز التهاب عصبی به ما کمک می کند تا استراتژی های بسیار هدفمندتری را برای مقابله با بیماری ایجاد کنیم. یافته های ما نشان داده اند که به منظور جلوگیری از التهاب و تخریب عصبی، کنترل التهاب دهان و بیماری لثه بسیار مهم است.

به گزارش سیناپرس، یافته های تحقیقاتی در مجله Journal of Neuroinflammation منتشر شده اند.

مترجم: سنا دلفیه