توسعه همکاری های اقتصادی روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه اعلام کرد: تعامل روسیه و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس یک همکاری منطقه ای محسوب شده و منافع هیچ کشوری را تهدید نکرده و به دنبال آسیب رساندن به کسی نیست.

به گزارش سیناپرس، وزیر امور خارجه روسیه پس از ششمین نشست وزرای راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس در مسکو گفت: نشست امروز تأیید کرد که ما همیشه صادقانه مواضع خود را آشکار می کنیم و هیچ یک از ما به دنبال همکاری علیه دولت دیگری نیستیم.

وی در ادامه توضیحاتش تاکید کرد: نه روسیه و نه کشورهای خلیج فارس هرگز تلاشی برای دخالت در روابط یکدیگر با کشورهای ثالث نکرده اند.

این دیپلمات ارشد روسیه روابط روسیه با کشورهای خلیج فارس را دوستانه و بر اساس همکاری و مبتنی بر اعتماد متقابل، در نظر گرفتن منافع یکدیگر و تمایل به ایجاد رویکردهای اجماع برای هر موضوع مورد بحث، توصیف کرد.

گفتنی است، لاوروف روز دوشنبه با نمایندگان کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دیدار و گفتگو کرد. این نشست یک بیانیه مشترک و یک برنامه اقدام مشترک برای دوره زمانی ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۸ تصویب کرد.

به گزارش سیناپرس، شورای همکاری خلیج فارس در سال ۱۹۸۱ تأسیس شده و شامل شش کشور بحرین، قطر، کویت، امارات متحده عربی، عمان و عربستان سعودی است. اهداف اصلی این شورا، هماهنگی سیاسی و یکپارچگی اقتصادی بین کشورهای عضو و همچنین همکاری برای تضمین امنیت در خلیج فارس است. اولین نشست گفتگوهای راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد، در سال ۲۰۱۷ در ریاض برگزار شد.

مترجم: مهگل غفاری

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا