کشف ناسا از وقوع اتفاقی عجیب در استراتوسفر زمین

لایه استراتوسفر زمین که در حد فاصل 10 تا 50 کیلومتری زمین قرار دارد یکی از مهمترین و بزرگترین لایه های تشکیل دهنده اتمسفر زمین به شمار می آید. حالا اما تحقیقاتی توسط ناسا انجام شده که نشان می دهد الگوی ثابتی که طی 60 سال در این لایه وجود داشته ناگهان دستخوش تغییراتی شده است.

باد در لایه استراتوسفر بر اساس الگوهای مشخصی در جریان است که هر 28 ماه یک بار تکرار می شود. دانشمندان از دهه 60 این فرآیند را شناسایی کرده و حالا مشخص شده که این ساختار شناخته شده ناگهان به  هم ریخته است

اختلال در الگوی وزش باد که به آن نوسان quasi-biennial گفته می شود تأثیر فوری و ناگهانی بر آب و هوای زمین نمی گذارد اما پرسشهای زیادی را برای دانشمندان ناسا مطرح کرده است. آنها این سؤال را از خود می پرسند که وقتی یک الگوی مشخص طی 6 دهه ادامه داشته و ناگهان دستخوش تغییر شود، چه عاملی در این میان مؤثر بوده و آیا امکان روی دادن مجدد آن نیز وجود دارد؟ همچنین این وضعیت چگونه زندگی انسانها را دستخوش تغییر می کند؟

باد در لایه استراتوسفر بر اساس الگوهای مشخصی در جریان است که هر 28 ماه یک بار تکرار می شود. دانشمندان از دهه 60 این فرآیند را شناسایی کرده و آن را با «نوسان quasi-biennial» مشخص می کنند. این الگو هرگز دستخوش تغییر نشده بود تا اینکه در اواخر سال 2015 مشخص شد که ساختار شناخته شده جریانات باد در لایه استراتوسفر به  هم ریخته است.

الگوی جدیدی که جایگزین الگوی ثابت چند دهه گذشته شده برای حدود شش ماه تداوم داشت و حالا به نظر می رسد که به حالت اولیه بازگشته است.

اما دانشمندان ناسا بی تفاوت از کنار آن عبور نکرده اند و این پرسش را مطرح می کنند که آیا امکان وقوع دوباره آن نیز وجود دارد؟

منبع: eurekalert