فراخوان روسیه برای مشارکت متحدانش در پروژه جدید فضایی

در پی آغاز جنگ بین روسیه و اوکراین و اعمال تحریم های غرب علیه این کشور، موضوع همکاری های فضایی روسیه و کشورهای غربی نیز تحت تاثیر قرار گرفته و به همین دلیل روسیه از شرکا و متحدانش درخواست کرد در پروژه جدید این کشور با عنوان  Sfera مشارکت کنند.

به گزارش سیناپرس، یوری بوریسوف، روز گذشته رئیس شرکت فضایی دولتی روسیه روسکوسموس، اعلام کرد: این کشور از حضور متحدانش در پروژه Sfera استقبال کرده و درهای مطالعات فضایی روسیه برای شرکای بین المللی این کشور باز است.

این مقام ارشد فضایی روسیه که در چهارمین دوره از نشست رهبران اقتصاد فضایی  SELM  که در ششم و هفتم ژوئیه در شهر بنگلور هندوستان برگزار می شد، حاضر بود درباره سامانه ‌های چند ماهواره ‌ای ایجاد شده در روسیه خبر داد. این سامانه به عنوان بخشی از پروژه Sfera، توسط روسیه در دست اجرا است.

گفتنی است نشست رهبران اقتصاد فضایی  به عنوان بخشی از ریاست دوره ای کشور هندوستان بر گروه بیست   برگزار شد. بر اساس گزارش آژانس فضایی روسیه، بوریسوف بر باز بودن درهای همکاری با روسیه را برای متحدان و شرکای خارجی این کشور تاکید کرده و افزود: این مشارکت، با هدف توسعه مشترک این پروژه و سود بردن از نتایج آن برای طرفین، اجرا می شود.

بوریسوف در سخنرانی خود همچنین بر اهمیت همکاری در اجرای پروژه های بزرگ فضایی تاکید کرد.

به گزارش سیناپرس، برنامه Sfera از سال ۲۰۱۸ در دستور کار روسیه قرار داشته و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور تاکید خاصی بر ادامه این طرح دارد.

این برنامه به دنبال پرتاب ماهواره برای ارتباطات و سنجش از راه دور زمین است. به گفته دیمیتری روگوزین، مدیر کل سابق آژانس فضایی روسیه، در قالب این برنامه پنج صورت فلکی ماهواره ای برای خدمات مخابراتی و پنج صورت فلکی دیگر برای سنجش از دور ایجاد خواهد شد. اولین ماهواره تحت این برنامه، Skif-D، نام داشت که در تاریخ ۲۲ اکتبر سال ۲۰۲۲ به فضا پرتاب شد.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: tass

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا