دود سیگار موجب تشکیل فلزات سمی در بدن کودکان می شود

دخانیات و دود تنباکو مدت ‌هاست که به عنوان عامل مهمی در آلودگی هوای داخل خانه و یک خطر جدی برای سلامتی شناخته شده است. یافته های جدید محققان نشان می دهد: استنشاق دود دست دوم سیگار از سوی کودکان موجب تشکیل فلزات سمی در دهان آن ها می شود.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در ایالات متحده آمریکا، سالانه بیش از ۴۱ هزار فرد بزرگسال غیرسیگاری در ایالات متحده به دلیل قرار گرفتن در معرض دود سیگار جان خود را از دست می دهند. با این حال، مطالعه اخیر به سرپرستی محققان ایالت پن، نگرانی جدیدی را در این رابطه ایجاد کرده است، زیرا طی این تحقیقات مشخص شد؛ قرار گرفتن در معرض دود تنباکو، تشکیل فلزات سنگین را در بزاق کودکان افزایش داده و این موضوع خطرات بالقوه جدی ‌تری برای سلامتی به همراه دارد.

این مطالعه به طور خاص ارتباط بین قرار گرفتن در معرض دود و سطوح فلزات سنگین در بزاق کودکان را بررسی کرد. باید توجه داشت که دود تنباکو حاوی هزاران ترکیب شیمیایی است که بیشتر آن ها برای انسان مضر هستند. لیزا گاتزکه کوپ، محقق ارشد این مطالعه، می ‌گوید: در حالی که افزایش سیاست ‌های بدون دود و آگاهی از خطرات محیطی دود تنباکو  در سال‌ های اخیر به کاهش چشمگیر مواجهه با دود دست دوم کمک کرده است، برخی از کودکان همچنان سطوح بسیار بالایی از قرار گرفتن در معرض این مواد  را تجربه می‌ کنند.

تیم تحقیقاتی ارتباط قابل توجهی بین سطح کوتینین (یک متابولیت نیکوتین) در بزاق کودکان و سطوح فلزات کمیاب ضروری مانند مس و روی و همچنین فلزات سنگین غیر ضروری مانند سرب پیدا کردند. به گزارش سیناپرس، شواهد این مطالعه به روشنی نشان می دهد: کودکانی که سطوح کوتینین بالاتری داشتند ، سطوح بالاتری از فلزات سنگین را در بزاق خود نشان دادند. این یافته ها خطرات بالقوه سلامتی مرتبط با قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و وجود فلزات سنگین در کودکان را برجسته می کند.

این مطالعه به عنوان بخشی از پروژه زندگی خانوادگی، یک مطالعه بلندمدت با تمرکز بر رشد کودکان در مناطق روستایی انجام شد. در این پژوهش، محققان حدود ۱۳۰۰ خانواده را بررسی کرده  و زیر مجموعه ای از ۲۳۸ کودک 7.5 ساله و کمتر را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. با اندازه گیری سطوح کوتینین و فلزات در بزاق کودکان، محققان اطلاعات جدیدی در مورد ارتباط بین قرار گرفتن در معرض دود و حضور فلزات سنگین به دست آوردند.

به گزارش سیناپرس،  شرح کامل این مطالعه در آخرین شماره مجله تخصصی Exposure Science & Environmental Epidemiology منتشر شده است.

مترجم: رضوان خندان

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا