درمانی عجیب برای بهبود ملانوما

به گزارش سیناپرس همدان، در اولین کارآزمایی بالینی جهان که در مجله Nature Medicine منتشر شد، یک مطالعه چند مرکزی از موسسه تحقیقات بهداشت لاوسون و مرکز بیمارستان دانشگاه مونترال (CHUM) نشان می‌دهد که پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT) از اهداکنندگان سالم، بی‌خطر بوده و در بهبود پاسخ به ایمونوتراپی در بیماران مبتلا به ملانوم پیشرفته نویدبخش است.

داروهای ایمونوتراپی سیستم ایمنی فرد را برای حمله و نابودی سرطان تحریک می کند. در حالی که آنها می توانند به طور قابل توجهی نتایج بقا را در افراد مبتلا به ملانوم بهبود بخشند، اما تنها در 40 تا 50 درصد از بیماران موثر هستند. تحقیقات اولیه نشان داده است که میکروبیوم انسان، مجموعه متنوعی از میکروب ها در بدن ما، ممکن است در پاسخ یا عدم پاسخ بیمار به درمان نقش داشته باشد.

دکتر جان لنهان، انکولوژیست پزشکی در برنامه سرطان منطقه ای لندن (LRCP) مرکز علوم بهداشتی لندن (LHSC) می گوید: در این مطالعه، هدف ما بهبود پاسخ بیماران ملانوما به ایمونوتراپی با بهبود سلامت میکروبیوم آنها از طریق پیوند مدفوع بود.

پیوند مدفوع شامل جمع آوری مدفوع از یک اهدا کننده سالم، غربالگری و آماده سازی آن در آزمایشگاه و پیوند آن به بیمار است. هدف پیوند میکروبیوم این است که باکتری های سالم در روده بیمار رشد کنند.

دکتر سامان ملکی، دانشمند LRCP لاوسون و LHSC، استادیار گروه های انکولوژی، آسیب شناسی و پزشکی آزمایشگاهی Schulich Medicine، و بیوفیزیک پزشکی، و محقق ارشد این مطالعه توضیح می دهد: ارتباط بین میکروبیوم، سیستم ایمنی و درمان سرطان یک زمینه رو به رشد در علم است. این مطالعه با هدف مهار میکروب ها برای بهبود نتایج برای بیماران مبتلا به ملانوما انجام شد.

کارآزمایی فاز اول شامل 20 بیمار ملانوما بود که از LHSC و CHUM به کار گرفته شدند. به بیماران تقریباً 40 کپسول پیوند مدفوع به صورت خوراکی در طی یک جلسه، یک هفته قبل از شروع درمان ایمونوتراپی داده شد.

این مطالعه نشان داد که ترکیب پیوند مدفوع با ایمونوتراپی برای بیماران بی‌خطر است، که هدف اولیه یک آزمایش فاز اول (که «آزمایش‌های ایمنی» نیز نامیده می‌شود) است. این مطالعه همچنین نشان داد 65 درصد از بیمارانی که میکروبیوم اهداکنندگان را حفظ کرده بودند، پاسخ بالینی به درمان ترکیبی داشتند. پنج بیمار عوارض جانبی را تجربه کردند که گاهی اوقات با ایمونوتراپی همراه بود و درمان آنها متوقف شد.

دکتر برتراند روتی، انکولوژیست و مدیر مرکز میکروبیوم CHUM می‌گوید: ما در درمان ملانوما با ایمونوتراپی به یک پلاتویی رسیده‌ایم، اما میکروبیوم این پتانسیل را دارد که یک تغییر پارادایم باشد. این مطالعه کانادا را در خط مقدم تحقیقات میکروبیوم قرار می دهد و نشان می دهد که ما می توانیم به طور ایمن پاسخ بیماران به ایمونوتراپی را از طریق پیوند مدفوع بهبود ببخشیم.

دکتر ویلسون اچ. میلر جونیور و استاد گروه های پزشکی و انکولوژی در دانشگاه مک گیل اضافه می کند: این نتایج هیجان‌انگیز به فهرستی از مقالات به‌سرعت در حال رشد اضافه می‌کند که نشان می‌دهد هدف قرار دادن میکروبیوم ممکن است پیشرفت بزرگی در استفاده از ایمونوتراپی برای بیماران مبتلا به سرطان باشد.

این مطالعه به دلیل تجویز پیوند مدفوع (از اهداکنندگان سالم) به شکل کپسول به بیماران سرطانی منحصر به فرد است، تکنیکی که در لندن توسط دکتر مایکل سیلورمن، دانشمند لاوسون، رئیس بیماری های عفونی در Schulich Medicine و مدیر پزشکی عفونی برنامه مراقبت از بیماری در مراقبت های بهداشتی سنت جوزف لندن ابداع شد.

دکتر سیلورمن می گوید: گروه ما 20 سال است که پیوند مدفوع انجام می دهد و در ابتدا موفق به درمان عفونت های C. difficile شده است. این به ما این امکان را می‌دهد که روش‌های خود را اصلاح کنیم و نرخ فوق‌العاده بالایی از زنده ماندن میکروب‌های اهداکننده در روده دریافت کننده را تنها با یک دوز واحد فراهم کنیم. داده‌های ما نشان می‌دهد که حداقل بخشی از موفقیت‌هایی که در بیماران ملانوما مشاهده می‌کنیم به کارایی کپسول‌ها مربوط می‌شود.

این تیم قبلاً یک آزمایش فاز دوم بزرگتر را آغاز کرده است که شامل مراکزی در انتاریو و کبک است. محققان لاوسون همچنین در حال مطالعه پتانسیل پیوند مدفوع در درمان سرطان های دیگر، از جمله سرطان سلول کلیوی، سرطان پانکراس و سرطان ریه، و همچنین HIV و آرتریت روماتوئید هستند.

منبع: Nature Medicine

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا