یونیسف و سازمان جهانی بهداشت اعلام کردند:
زنان و دختران در معرض خطر بحران آب و بهداشت هستند

یونیسف و سازمان جهانی بهداشت به طور مشترک تجزیه و تحلیل عمیقی از نابرابری های جنسیتی در حوزه بهداشت و آب آشامیدنی در خانواده ها انجام دادند. بر اساس این گزارش، در سراسر جهان، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون نفر در خانه‌هایی زندگی می‌ کنند که دسترسی به منابع آب در آن ها وجود نداشته و  گزارش فوق همچنین نشان داد: زنان و دختران بیشتر از مردان و پسران در معرض خطر بحران آب و بهداشت هستند.

به گزارش سیناپرس، شاید تصور این موضوع دشوار باشد که در دنیای امروز صدها میلیون نفر به آب سالم دسترسی نداشته و در این میان تبعیض جنسیتی شدیدی علیه کودکان و زنان برای دسترسی به آب سالم دیده می شود. بر اساس گزارش مشترک یونیسف و سازمان جهانی بهداشت مشخص شد در ۷ خانوار از هر ۱۰ خانوار فاقد منبع آب، مسئولیت آبرسانی عمدتاً بر عهده زنان و دختران ۱۵ ساله و بالاتر است.

متاسفانه بسیاری از زنان و دختران برای جمع آوری آب،  سفرهای طولانی را انجام می دهند و در مسیر با خطرات متعدد آسیب جسمی و … مواجه می شوند. در نتیجه شرایط فوق، این گروه از افراد زمان زیادی برای تحصیل، کار و اوقات فراغت در اختیار ندارند.

گزارش یونیسف و سازمان جهانی بهداشت همچنین بیان کرد که بیش از نیم میلیارد نفر هنوز از امکانات سرویس بهداشتی مشترک با سایر خانواده ها استفاده می کنند.به گزارش سیناپرس،این موضوع نه تنها خطرات سلامتی زنان و دختران را افزایش می دهد، بلکه حریم خصوصی، حیثیت و امنیت آن ها را نیز به خطر می اندازد.

این گزارش تکان دهنده همچنین مشخص می کندبسیاری از زنان و دختران نوجوان به دلیل خدمات ناکافی بهداشتی قادر به مدیریت ایمن و خصوصی عادات ماهیانه خود نیستند.

دکتر ماریا نیرا، مدیر بخش محیط زیست، تغییرات آب و هوا و بهداشت سازمان جهانی بهداشت، خاطرنشان کرد که زنان و دختران نسبت به مردان و پسران در برابر بیماری‌های عفونی مرتبط با آب، مانند اسهال و عفونت‌های حاد تنفسی آسیب‌پذیرتر هستند. آن ها همچنین هنگام رفتن به بیرون از خانه برای آوردن آب یا استفاده از سرویس بهداشتی مشترک، با آزار، خشونت و آسیب مواجه می شوند.

به گزارش سیناپرس، علاوه بر این، آخرین داده های سازمان بهداشت جهانی نشان می دهد سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به دلیل عدم دسترسی به آبی تمییز و بهداشت ناکافی جان خود را از دست می دهند.

بر اساس این گزارش، در سراسر جهان، حدود ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر در خانه آب آشامیدنی سالم ندارند. ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر از سرویس بهداشتی مدیریت شده ایمن برخوردار نیستند و حدود ۲ میلیارد نفر فاقد بهداشت اولیه (حتی برای شستن دست های خود با آب و صابون) هستند.

به گزارش سیناپرس، این گزارش خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد فوق، پرداختن به نیاز های خاص زنان و دختران و سایر گروه‌ های آسیب ‌پذیر برای دستیابی به دسترسی جهانی به آب سالم و بهداشتی و دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی ضروری است.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا