مداخلات غذایی؛ چاشنی درمان بیماری روماتیسمی

در بررسی اخیر منتشر شده در Nutrients، محققان نقش گیاهان و ادویه‌ها را به عنوان روش‌های کمکی برای درمان بیماری روماتیسمی (Rheumatic Disease (RD (یک بیماری خودایمنی است که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن به بخش‌هایی مانند مفاصل، تاندون‌ها، رباط‌ها، استخوان‌ها و ماهیچه‌ها حمله کند) و بهبود وضعیت بیماری بیماران بررسی می‌کنند.

به گزارش سینا پرس فارس، به رغم پیشرفت‌هایی که در درمان دارویی بیماری روماتیسمی RD در سال‌های اخیر صورت گرفته است، اکثر بیماران با درمان‌های موجود در حال حاضر به بهبودی کامل نمی‌رسند. در نتیجه، بیماران اغلب به دنبال درمان کمکی، از جمله مداخلات غذایی، برای بهبود کیفیت زندگی خود هستند.

گیاهان و ادویه ها نقش برجسته ای در عادات تغذیه ای و اهداف دارویی دارند. بنابراین علاقه فزاینده ای به مداخله غذایی با گیاهان و ادویه جات ترشی جات در مدیریت بیماری های ناشی از سیستم ایمنی، از جمله RD ها وجود دارد.

بیشتر گیاهان و ادویه ها منابع فراوانی از ویتامین ها، آلکالوئیدها، آنتی اکسیدان ها و خواص ضد التهابی و ضد سرطانی قابل توجه آنها هستند. مطالعه حاضر در مورد ادویه‌ها/گیاهان پرکاربرد در بیماریهای روماتیسمی از جمله دارچین، سیر، زعفران، زنجبیل و زردچوبه بحث می‌کند. علاوه بر این، یافته‌های مطالعه بینش‌های مهمی را در مورد میکروبیوتای روده و تأثیر گیاهان و ادویه‌ها بر روی آرتریت روماتوئید (RA)، فیبرومیالژیا (FM) و استئوآرتریت (OA) ارائه می‌دهد.

آرتریت روماتوئید (RA) بیماری التهابی مزمن است که نه تنها می‌تواند به مفاصل آسیب برساند، بلکه بر طیف گسترده‌ای از سیستم‌های بدن از جمله پوست، چشم‌ها، ریه‌ها، قلب و رگ‌های خونی تاثیر می‌گذارد.

فیبرومیالژیا (FM) اختلالی که ویژگی اصلی آن درد عضلانی ـ اسکلتی گسترده همراه با خستگی مزمن و اختلالات خلقی، حافظه و خواب است.

استئوآرتریت (OA) Osteoarthritis، شایع ترین بیماری مزمن مفصلی است که با تخریب غضروف و سائیدگی مشخص می شود و می تواند هر مفصلی را درگیر کند. در این صورت گفته می شود که فرد به آرتروز یا استئوآرتریت دچار شده است. بروز این اختلال در مفصل دست، زانو، لگن و ستون فقرات شایع تر است.

میکروبیوتای روده، رژیم غذایی و RDs

پیشرفت بیماری روماتیسمی RDها به ترکیبی از عوامل ژنتیکی، محیطی، هورمونی و سبک زندگی بستگی دارد. التهاب و آسیب بافتی معمولاً به دلیل نفوذ لکوسیت ها و سیتوکین های پیش التهابی آزاد شده در اندام های آسیب دیده مشاهده می شود.

به گزارش سینا پرس فارس، مطالعات متعدد نشان می دهد که توسعه بیماری روماتیسمی مانند آرتریت روماتوئید RA به دلیل یک مکانیسم پاتوفیزیولوژیکی چند عاملی است. آرتریت روماتوئید یک بیماری خودایمنی و التهابی است که با اتوآنتی بادی ها مشخص می شود که در مجموع به عنوان فاکتور روماتوئید (RF) توصیف می شود.

تحقیقات قبلی نشان می دهد که عدم تعادل در میکروبیوتای روده ناشی از التهاب مزمن می تواند باعث پیشرفت بیماری RA شود. طبق یافته‌های متعدد، رژیم‌های غذایی مدیترانه‌ای، گیاه‌خواری و وگان به کاهش درد در بیماران RA در مقایسه با سایر رژیم‌ها کمک می‌کنند.

در استئوآرتریت (OA)، فاکتور نکروز تومور (TNF) و اینترلوکین 1β (IL-1β) فرسایش ماتریکس غضروف مفصلی را افزایش می دهند. به نظر می رسد میکروبیوتای روده نیز در تعدیل بیماری های ناشی از التهاب مانند OA نقش دارد.

FM یک بیماری مزمن همراه با درد شدید ناشی از التهاب است که با سطوح بالای IL-6 و IL-8 و میکروبیوتای روده تغییر یافته همراه است. مانند بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید و استئوآرتریت، به نظر می‌رسد رژیم‌های گیاه‌خواری و وگان با کاهش درد و بهبود خواب، کیفیت زندگی را در بیماران FM بهبود می‌بخشد.

خواص زیست فعال گیاهان و ادویه جات

دارچین، سیر، کورکومین، زعفران و زنجبیل به طور گسترده برای استفاده بالقوه آنها برای درمان التهاب در بسیاری از بیماری های مزمن، از جمله RDs مورد مطالعه قرار گرفته اند.

دارچین حاوی ترکیبات زیست فعالی است که باعث مهار فاکتور هسته ای کاپا-زنجیره سبک-افزایش دهنده سلول های B فعال (NF-kB) ناشی از لیپوپلی ساکارید (LPS) می شود که یک فاکتور رونویسی برای تنظیم بیان ژن ژن های پیش التهابی است.

کورکومین، یک ترکیب فعال زردچوبه، بر متابولیسم اسید آراشیدونیک تأثیر می گذارد و رفتاری مشابه با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) دارد. در بیماران RA، کورکومین اثرات ضد التهابی قابل توجهی از خود نشان می دهد و فعالیت بیماری را کاهش می دهد.

سیر و مشتقات آن به طور گسترده ای در شرایط آزمایشگاهی و درون تنی برای ارزیابی خواص تعدیل کننده ایمنی و ضد التهابی آن مورد مطالعه قرار گرفته است. کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی و کنترل‌شده (RCTs) همچنین نشان داده‌اند که مکمل سیر باعث کاهش سطح پروتئین واکنش‌گر C (CRP)، IL-6 و TNF-α می‌شود.

زنجبیل ترکیب شیمیایی پیچیده ای دارد و به نظر می رسد با مهار اختلال سدی ناشی از TNF-α از التهاب روده محافظت می کند. همچنین مشخص شده است که عصاره زنجبیل با کاهش تولید نیتریک اکسید و پروستاگلاندین E2 در مدل آرتریت موش، التهاب را کاهش می دهد.

زعفران و ترکیبات آن، از جمله سافرانال، کروستین و کروسین، می‌توانند وضعیت بیماری را در بیماران مبتلا به RD با اصلاح التهاب، استرس، درد و سطوح آنتی اکسیدانی بهبود بخشند. با این حال، مانند سایر ادویه‌ها، اثر زعفران به اندازه کافی برای توصیه بالینی معنی‌دار نبود.

قابل ذکر است که خواص زیست فعال این ادویه ها و گیاهان به روش نگهداری و پخت آنها بستگی دارد.

بنابراین گزارش، یک مطالعه تأثیر کپسول های پنج گرمی حاوی دارچین، پونه کوهی، زنجبیل، فلفل سیاه و فلفل قرمز را بر روی میکروبیوتای روده انسان بررسی کرد. زمانی که این کپسول ها به عنوان ادویه مخلوط مصرف شوند، اثر پروبیوتیکی دارند و میکروبیوتای روده را بازسازی می کنند.

در مطالعه دیگری، نویسندگان دریافتند که 500 میلی گرم دارچین به طور قابل توجهی فعالیت بیماری را کاهش می دهد، همانطور که با کاهش CRP سرم و TNF-α نشان داده شده است، بنابراین برای بیماران RA مفید است.

با این حال، RCT های انجام شده تا به امروز دارای خطر بالایی از سوگیری هستند. در نتیجه، داده ها و تحقیقات بیشتری برای اثبات فواید سلامتی این گیاهان و ادویه ها مورد نیاز است.

مطالعه حاضر مزایای احتمالی استفاده از گیاهان و ادویه‌ها را به‌عنوان روش‌های درمان کمکی مکمل برای RD، از جمله RA، OA و FM بررسی می‌کند. در اینجا، محققان خواص آنتی اکسیدانی، ضد توموری، ضد سرطان زایی و ضد التهابی گیاهان و ادویه ها را برجسته می کنند و همچنین مطالعات موجود را در مورد بررسی اثرات گیاهان و ادویه ها در انسان با این شرایط خلاصه می کنند.

با این حال، این داده ها برای توصیه های درمانی برای گیاهان و ادویه ها کافی نیست. مطالعات بیشتری باید در مورد مکمل و استفاده آشپزی از اجزای فعال زیستی موجود در گیاهان و ادویه ها انجام شود.

علاوه بر این، یک تجزیه و تحلیل مقایسه ای بین فعالیت های بیماری پایه تعریف شده و درمان دارویی موجود با گیاه/ادویه خاص مورد استفاده مورد نیاز است. این در نهایت بینش هایی را در مورد نحوه استفاده از گیاهان یا ادویه ها یا ترکیب هر دو در درمان RD برای مدیریت بهتر بیماری ارائه می دهد.

مترجم: فتانه حق پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا