رفلکس معده را کنترل کنید

عوامل متعددی می تواند روی فعالیت دستگاه گوارش تاثیر داشته باشد و به طور معمول مشکلات دستگاه گوارش با مجموعه ای از علائم گوارشی مانند نفخ، گاز، اسیدیته و سوء هاضمه همراه است. در این گزارش به بررسی راهکارهایی برای مدیریت این مشکلات می پردازیم.

به گزارش سیناپرس، بسیاری از افراد در طول زندگی خود با مشکلات متعدد دستگاه گوارش مواجه هستند که در این میان نفخ، رفلکس و سوزش معده و مشکلات دفع بیشترین آمار را به خود اختصاص می دهند.

بر اساس گزارش های رسمی، بهداشت نامناسب و آب آلوده از عوامل اصلی اسهال به ویژه در فصل های گرم سال محسوب شده و به همین دلیل نوشیدن آب تمیز و تصفیه شده در این فصل از سال ضروری است. توصیه می شود در روزهای تابستانی از مصرف غذاهای خیابانی و نوشیدن آب از شیرهای عمومی  خودداری کنید زیرا ممکن است به  باکتری ها و ویروس هایی که می توانند باعث عفونت شدید معده شوند، آلوده شوید.

اگر از نفخ معده رنج می برید، در اینجا چند روش برای کمک به شما برای مقابله با این بیماری وجود دارد.

بهداشت و ایمنی مواد غذایی را رعایت کنید

خطر آلودگی آب و غذا در طول فصل تابستان به طور قابل توجهی افزایش می یابد. در این دوره از سال رعایت بهداشت کافی برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ضروری است. قبل و بعد از غذا دست های خود را با آب تمیز و صابون کاملاً بشویید. اطمینان حاصل کنید که ظروف، میوه ها و سبزیجات قبل از مصرف به درستی شسته و تمیز شوند. همچنین باید از خوردن غذاهای خیابانی یا غذاهای خام در خارج از خانه خودداری کنید زیرا ممکن است حاوی باکتری ها یا انگل های خطرناک باشند.

آب تصفیه شده بنوشید

به گزارش سیناپرس، مصرف میزان مناسب آب برای حفظ سلامت سیستم گوارش ضروری است. با این حال، برای شما به همان اندازه مهم است که اطمینان حاصل کنید که آبی که مصرف می کنید سالم و تمیز است. منابع آب آلوده منجر به بیماری های ناشی از آب می شود. برای جلوگیری از مشکلات معده، آب جوشیده یا تصفیه شده بنوشید. اگر در مورد کیفیت آب مطمئن نیستید، از دستگاه تصفیه آب استفاده کرده و بهتر است هنگام بیرون آمدن از خانه یک بطری آب همراه داشته باشید. همچنین از مصرف تکه های یخ یا نوشیدنی های خیابانی خودداری کنید، زیرا ممکن است حاوی باکتری های مضر در آن باشند.

غذاهای تمیز و سبک بخورید

دستگاه گوارش در فصل تابستان اندکی تنبل است. برای جلوگیری از مشکلات گوارشی، غذاهای سبک و راحت هضم را انتخاب کنید. از میوه ها و سبزیجات تازه، غلات کامل و پروتئین های بدون چربی استفاده کنید. از خوردن غذاهای سنگین که می تواند مانع هضم و ایجاد درد در دستگاه گوارش شود، خودداری کنید. علاوه بر این، غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست و ترشی باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود زیرا آن ها از سلامت روده حمایت و فرایند هضم را بهبود می بخشند.

محل نگهداری مواد غذایی خود را بررسی کنید

حمل و نگهداری نامناسب غذا می تواند منجر به آلودگی غذا شود که  این موضوع به نوبه مشکلات معده را در پی دارد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، غذاهای خام و پخته را جدا در یخچال نگهداری کنید. مواد فاسد شدنی مانند میوه ها و سبزیجات، لبنیات، غذاهای دریایی و فرآورده های گوشتی را در یخچال نگهداری کنید تا سالم مانده و از رشد باکتری در آن ها جلوگیری کنید. غذاهای باقی مانده را که برای مدت طولانی در دمای اتاق نگهداری شده اند مصرف نکنید. به طور کلی شما می توانید با استفاده از روش های نگهداری و بسته بندی ایمن مواد غذایی، خطر عفونت های ناشی از غذا و مشکلات معده را کاهش دهید.

از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید

به گزارش سیناپرس، نکته بعدی و مهم این است که یک سبک زندگی سالم را حفظ کنید. یک سبک زندگی سالم می تواند به جلوگیری از مشکلات گوارشی کمک کند. ورزش منظم به سیستم ایمنی و گوارش شما کمک می کند. همچنین، از آن جایی که استرس می‌تواند فرآیند گوارش را مختل کند، آن را از طریق تکنیک ‌های آرام ‌سازی مانند یوگا یا مدیتیشن تنظیم کنید. برای بهبود سلامت کلی خود به اندازه کافی بخوابید. از استعمال دخانیات و مصرف الکل باید خودداری کرد زیرا می توانند دستگاه گوارش را تحریک کنند. در نهایت، اگر مشکلات گوارشی مداوم دارید یا اگر علائم شما افزایش یافت، به پزشک مراجعه کنید.

مترجم: نداجوادهراتی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا