گزارش تصویری از روبات راهنما در مراکز خرید

امروزه کشور چین بزرگترین کشور دنیا در طراحی و ساخت ربات های مختلف است و بر اساس آمارهای رسمی دولت چین ، در حال حاضر بیش از سی کارخانه بزرگ تولید ربات در این کشور مشغول فعالیت هستند.

 این روبات مانند مدیر بخش پذیرش عمل کرده و قادر به برقراری ارتباط با مشتریان و افراد مراجعه کننده به این مرکز خرید است. بائو بائو قادر است به راحتی با مشتریان صحبت کرده، به سوالات آن ها پاسخ داده و در مورد بخش های مختلف این مرکز تجاری، اطلاعاتی در اختیار افراد مختلف قرار دهد.

به تازگی یک روبات هوشمند با نام بائو بائو در مرکز تجاری منطقه بائوفنگ در شهر پینگ دینگ شانگ واقع در استان هینان در مرکز چین به کار گرفته شده است. این روبات مانند مدیر بخش پذیرش عمل کرده و قادر به برقراری ارتباط با مشتریان و افراد مراجعه کننده به این مرکز خرید است. بائو بائو قادر است به راحتی با مشتریان صحبت کرده، به سوالات آن ها پاسخ داده و در مورد بخش های مختلف این مرکز تجاری، اطلاعاتی در اختیار افراد مختلف قرار دهد.

کشور چین طی ده سال گذشته با رشدی خیره کننده در توسعه ساخت و استفاده از تکنولوژی های مبتنی بر ربات ها ، توانست عنوان برترین کشور تولید کننده ربات را در سال گذشته به دست آورد. در حال حاضر صدها کارخانه و شرکت های پژوهشی در زمینه تولید و پژوهش در امور رباتیک در این کشور فعالیت می کنند که این موضوع می تواند سبب ایجاد تغییرات فراوانی در صنایع و بازار کار این کشور آسیائی شود.

به گفته مقامات دولتی کشور چین، پیش از سال 2008 هیچ صنعتی مرتبط با ساخت ربات در کشور چین وجود نداشته و امروزه با توجه به تلاش های همه جانبه و توسعه قوانین کارگری و از بین رفتن کمبود نیروی کار ، چین به عنوان بزرگترین تولید کننده ربات در  جهان در سال 2013 معرفی شد.

در ده سال گذشته به طور متوسط هزینه ساخت ربات ها سالانه پنج درصد کاهش داشته و این موضوع همزمان با رشد ده درصدی دستمزد کارگران در طول سال بوده است.

آمارها همچنین از پیشتازی چین در تعداد تولید ربات در سطح جهانی حکایت دارد زیرا بر اساس آمار ها ، در کشور چین به ازای هر 23 کارگر فعال در این حوزه یک ربات تولید شده است که این آمار در مقیاس جهانی ، تولید یک ربات در برابر 58 کارگر است.

بر اساس شرایط موجود ، دولت چین با حمایت از صنعت ساخت ربات ، باعث رشد سریع و خیره کننده این صنعت در کشور خود شده است و آمارهای رسمی نشان می دهد که در حال حاضر بیش از چهارصد و بیست موسسه فعال در زمینه تجارت و پژوهش در زمینه ساخت ربات در کنار سی کارخانه تولیدی در کشور چین به فعالیت مشغول هستند.

این موضوع می تواند چهره ساخت و ساز و تولید در صنایع چین را از دو منظر با چالش رو به رو کند ، بخش اول الگوی استفاده از ربات در صنایع است که سبب تغییر در ساختار تولید خواهد شد و بخش دیگر موضوع نیروی انسانی است که ربات ها جایگزین آن شده اند و از سوی دیگر وجود این ربات ها نیازمند تربیت نیروهای انسانی جدید برای تعمیر ، نگهداری و کنترل آن ها است.

منبع: xinhua

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا