شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی موفق و نخبگان باید در حل مسائل از آنها بهره ببریم.
به گزارش سیناپرس، پنجمین اجلاس ملی کرسیهای نظریه پردازی، نقد و مناظره و اولین اجلاس سرآمدان آموزشی کشور امروز یکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و سایر مسئولان دانشگاهی در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.
محمدعلی زلفی گل در سخنانی در این اجلاس اظهار داشت: بهعنوان شهروندانی که در کمال امنیت و آرامش زندگی میکنیم و کار علمی خود را انجام میدهیم باید قدردان رزمندگان باشیم و این را به فرزندان خود هم آموزش دهیم تا قدر خوبیها را بدانند.
وی افزود: هدف از مراسم امروز این نیست که تعدادی استاد محدود که شایسته بهترینها هستند تقدیر شوند، بلکه هدف با چنین حرکت نمادینی ایجاد جریان فکری، پژوهشی، فناوری و آموزشی و انتقال علم و دانش است.
زلفی گل تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای تازه اندیشان و خلاقان حوزههای علم و فناوری ارزش قائل است؛ چراکه آنها توسعه کشور را رقم میزنند.
وزیر علوم ادامه داد: تلاش میکنیم خواسته همه عزیزانی که سرمایه کشور هستند تحقق یابد. ریاست محترم جمهور در یکی از سخنرانیهای خود بحث دانشگاه پیشرو را مطرح کردند و گفتند دانشگاهها باید تلاش کنند که دانشگاه پیشرو باشند نه پیرو.
زلفی گل افزود: از استادان میخواهم ویژگیهای دانشگاه پیشرو را احصا کنند و مطابق آن پیش بروند و به نظر بنده از شرایط دانشگاه پیشرو میتوان به نیازسنجی و نیازآفرینی نام برد.
وزیر علوم بیان کرد: شناسایی نیازهای جامعه یکی از وظایف دانشگاههاست که با توجه به ظرفیت نظام آموزش عالی در تربیت نیروی انسانی موفق و نخبگان باید در حل مسائل از آنها بهره ببریم.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه پیشرو نیازآفرین است و باید نسل آینده را شناسایی کند تا متناسب با این معیار آموزشهای خود را بکار گیرد و نباید تنها در مشکلات فعلی باقی بماند، همچنین دانشگاه باید منابع را شناسایی کند تا بتواند با سرمایه گذاری مناسب در راستای حل مسائل کشور حرکت کند.
زلفی گل تاکید کرد: دانشگاهها با وجود نوابغی که تربیت میکنند باید نیازسنجی و نیازآفرینی کنند و دانشگاه پیشرو روی مزیتهای ایجابی سرمایه گذاری میکند تا باعث ایجاد مشاغل شود. اگر میخواهیم کشور قدرتمند داشته باشیم باید روی مزیت سازیهای جدید سرمایه گذاری کنیم و از طریق دانش و فناوری میتوانیم ثروتی خلق کنیم که تاکنون وجود نداشته است.
وزیر علوم تصریح کرد: امروزه دنیا از طریق علم قدرت فرازمینی و فراشناختی دارد و تمام تکنولوژیها حاکی از این است که باید به اندیشمند، متفکر و دانشمند نگاه ویژه داشته باشیم و به آنها اعتماد کنیم و اجازه پرواز دهیم. قواعد و قوانین نباید برای نخبگان سقف محدود تعیین کند و اینکه بگوییم استاد دانشگاه نمیتواند بیش از مبلغی درآمد داشته باشد اصلا خوب نیست؛ چرا که ممکن است استاد دانشگاهی با صنعت قراردادی منعقد کند و موفق شود، اما فرد دیگر نتواند این مسیر را برود و نباید در قوانین و مقررات نظام انگیزشی سقف تعیین کنیم و فکر و اندیشه استادان را محدود کنیم.
زلفی گل گفت: پیام کرسیهای نظریه پرداز این است که انسان آزاداندیش سقف نامحدود دارد و باید شرایط جوری فراهم شود که انسانها بتوانند پرواز کنند. وضع قوانین و مقررات موجود استعداد افراد مختلف را مورد توجه قرار نمیدهد؛ باید این را اصلاح کنیم و نخبگان و استادان دانشگاهی با تاسیس یک شرکت باعث اشتغال هزاران انسان میشوند.
وزیر علوم تاکید کرد: معاونت آموزشی وزارت علوم در حال تدوین آیین نامهای است که دانشجویان کارشناسی از بدو ورود تا زمان فارغالتحصیلی برای مشاوره تحصیلی و شغلی استادان راهنما داشته باشند و این را به دانشگاهها ابلاغ میکنیم.
در ادامه، محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی ضمن خوشامدگویی حاضران در جمع گفت: یکی از دو دغدغه مهم مقام معظم رهبری لزوم توجه به کرسیهای نظریه پردازی است و ایشان تاکید ویژهای روی این مسئله دارند که جامعه دانشگاهی هم باید نسبت به آن فعال و پویا باشد.