فضاپیمای دراگون با محموله بسیار مهم علمی به زمین بازگشت

ساعاتی پیش مقارن با نیمه شب گذشته به وقت ایران، یک فضاپیمای ترابری دراگون متعلق به مجموعه خصوصی اسپیس ایکس در سواحل فلوریدا به زمین نشسته و حدود ۱۶۳۳ کیلوگرم محموله های علمی و نتایج آزمایش ها انجام شده در مدار زمین و نمونه های اراسلی از ایستگاه فضایی بین‌المللی را به زمین حمل کرد.

به گزارش سیناپرس، گروه فنی اسپیس ایکس شب گذشته ساعات پرکاری را پشت سر گذاشته و عملیات فرود فضاپیمای دراگون را به زمین مدیریت کردند. فضاپیمای دراگون  روز پنجشنبه از ماژول هارمونی ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شده و در حدود ساعت ده و نیم صبح جمعه به وقت شرق ایالات متحده (نیمه شب گذشته به وقت ایران) در سواحل فلوریدا با کمک چتر به زمین بازگشت.

فضاپیمای دراگون در ۵ ژوئن از مرکز فضایی کندی به سمت مدار زمین پرتاب شده و یک روز بعد در ۶ ژوئن به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسیده و به آن متصل شد.

فضاپیمای دراگون در ماموریت خود به ایستگاه فضایی بین‌المللی، بیش از ۳ هزار و ۱۷۵ کیلو گرم وسائل مورد نیاز برای آزمایش و تجهیزات مختلف فنی از جمله یک جفت آرایه‌ های رول ‌آوت ایستگاه فضایی بین ‌المللی را منتقل کرد  که برای ارتقای سیستم‌ های قدرت ایستگاه در نظر گرفته شده‌ اند.

به گزارش خبرگزاری علم و فرهنگ، این فضاپیمای ترابری در مسیر برگشت نیز نتایج مطالعات پیشین فضانوردان و نمونه های ازمایشی را به زمین بازگرداند. برخی از آزمایش ‌هایی که توسط فضاپیمای دراگون به زمین بازگردانده شده به مدت شش سال در ایستگاه فضایی بین‌ المللی بوده و بنا به دلایل مختلفی امکان انتقال آن ها به زمین فراهم نمی شد.

از جمله آزمایش‌ های فوق الذکر می‌توان به نتایج مطالعه موسوم به GRIP Dexterous Manipulation در صندلی میکروگرانشی آژانس فضایی اروپا اشاره کرد که نحوه تعامل و ارتباط فضانوردان با اجسام در ریز گرانش و مراجع گرانشی برای عملکرد حسی و واکنش هایی مانند رسیدن و گرفتن را مطالعه می ‌کند. هدف اصلی این مطالعه، بررسی اثرات ریزگرانش بر روی سیستم عصبی انسان عنوان شده بود.

به گزارش سیناپرس، فضاپیمای ترابری دراگون همچنین نمونه‌ هایی را از آزمایش‌ های Myotones، Monoclonal Antibodies و BioNutrients-2 به زمین آورد. گفته می شود نمونه ها و آزمایش های فوق به مرکز پردازش ایستگاه فضایی ناسا در مرکز فضایی کندی منتقل شده و مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.

مترجم: نیروانا محمدحسینی

منبع: upi

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا