اعلام وضعیت اضطراری در روسیه پس از تشخیص سیاه زخم

با تشخیص بیماری خطرناک و بسیار مسری سیاه زخم در یک بیمار اهل روسیه، مقامات بهداشتی این کشور بسیار نگران شده و وضعیت اضطراری اعلام کردند. این بیمار، یک مرد اهل سیبری است که معاینات انجام شده نشان دهنده ابتلای وی به سیاه زخم است.

به گزارش سیناپرس، روز گذشته مقامات بهداشتی و دادستانی سیبری در بیانیه ای رسمی اعلام کردند: در یکی از مناطق زیر مجموعه شهرداری ‌های جمهوری تووا روسیه در منطقه سیبری وضعیت فوق‌العاده اعلام شده است. دلیل این موضوع شناسایی بیمار مردی است که به دلیل سیاه زخم در بیمارستان بستری شده است.

در این بیانیه آمده است: به دستور سرپرست اداره منطقه، وضعیت اضطراری شهرداری در منطقه بارون – خمچیکسکی اعلام شد.

به گفته پزشکان، سیاه زخم یکی از بیماری ‌های نادر اما بسیار خطرناک برای انسان محسوب می شود. این بیماری در حالت عادی بیشتر در دام‌ ها و حیوانات وحشی دیده می شود. اما تماس مستقیم یا غیر مستقیم انسان با حیوان آلوده موجب ابتلای انسان به این باکتری و ظهور علائم در فرد می شود.

این بیماری از طرق مختلف می تواند بین دام ها و انسان و انسان به انسان منتقل شود. البته تماس با زخم ‌های باز پوستی فرد بیمار، اصلی ‌ترین راه انتقال این بیماری به شمار می رود. علاوه بر این خوردن گوشت حیوان آلوده و یا تنفس در هوای حاوی این باکتری نیز می‌تواند سبب انتقال بیماری شود.

به گفته ناظر بهداشت عمومی روسیه، کارشناسان و مقامات بهداشتی، اجرای اقدامات پیشگیرانه لازم را برای جلوگیری از انتقال این بیماری آغاز کرده اند. سازمان دیده بان بهداشت روسیه تصریح کرد: تماس های فرد بیمار ردیابی و محل سکونت وی ضدعفونی شده است.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های اولیه، در روز ۲۳ ژوئن، یک اسب توسط روستائیان این منطقه که از گوشت این حیوان به عنوان یک منبع غذایی استفاده می کنند، ذبح شد. در ۲۹ ژوئن، مرد جوانی که در ذبح این اسب شرکت کرده بود، احساس ناراحتی کرده و با بیمارستان محلی تماس گرفت. در ۳۰ ژوئن او به دلیل سیاه زخم در بیمارستان بستری شده و به گفته وزارت بهداشت منطقه، وضعیت وی وخیم است.

باکتری عامل سیاه زخم در برابر عوامل محیطی بسیار مقاوم بوده و به همین دلیل از آن برای حملات بیولوژیکی نیز استفاده می شود. برای نمونه در سال ۲۰۰۱ تعداد زیادی نامه آلوده به این باکتری برای مقامات کاخ سفید ارسال شده بود.

به گزارش سیناپرس، در خاتمه گفتنی است مقامات روسیه امیدوارند این مرد جوان، بیمار صفر بوده و با شناسایی روابط و تماس های وی از انتقال بیماری به سایرین و گسترش این باکتری مرگبار جلوگیری کنند.