تنهایی می تواند طول عمر را کوتاه کند

به گزارش سیناپرس همدان، محققان می گویند امروزه اپیدمی تنهایی و انزوا وجود دارد و عواقب آن می تواند کشنده باشد.

بر اساس یک بررسی گسترده از 90 مطالعه که شامل بیش از 2.2 میلیون نفر از سراسر جهان بود، افرادی که گزارش دادند که از نظر اجتماعی منزوی هستند یا احساس تنهایی می کردند، احتمال مرگ زودهنگام به دلایل مختلف از جمله سرطان بیشتر بود.

محققان گزارش دادند که دقیقاً چگونه تنهایی یا انزوای اجتماعی بر سلامت و رفاه یک فرد تأثیر می گذارد به طور کامل درک نشده است، اما نظریه های بسیاری وجود دارد.

افرادی که از نظر اجتماعی منزوی یا تنها هستند ممکن است کمتر از رژیم غذایی سالم استفاده کنند و به طور منظم ورزش کنند و احتمال سیگار کشیدن و مصرف الکل بیشتری دارند. علاوه بر این، انزوای اجتماعی با التهاب و ضعف سیستم ایمنی مرتبط است. افرادی که از نظر اجتماعی منزوی هستند ممکن است به دلیل روابط اجتماعی کوچکتر، کمتر از مراقبت های پزشکی برخوردار شوند.

محققان خاطرنشان کردند که انزوای اجتماعی و تنهایی یکی نیستند. انزوای اجتماعی به عدم ارتباط با افراد دیگر اشاره دارد. در مقابل، تنهایی و احساس تنهایی است، صرف نظر از تماس اجتماعی.

برای این مطالعه، محققان به رهبری Maoqing Wang و Yashuang Zhao از دانشگاه پزشکی هاربین در چین 90 مطالعه را بررسی کردند. افرادی که گزارش دادند از نظر اجتماعی منزوی شده اند و احساس تنهایی می کنند، احتمال مرگ زودهنگام به هر علتی از جمله سرطان را دارند. علاوه بر این، انزوای اجتماعی با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی مرتبط بود.

این تحقیق دارای محدودیت‌هایی بود، از جمله معیارهای متفاوت انزوای اجتماعی و تنهایی در مطالعات. بیشتر مطالعات در کشورهای با درآمد بالا انجام شده است، بنابراین یافته ها ممکن است برای کشورهای با درآمد پایین تر قابل تعمیم نباشد.

این یافته ها به صورت آنلاین در 19 ژوئن در Nature Human Behaviour منتشر شده است.

جولیان هولت لانستاد مدیر آزمایشگاه ارتباط اجتماعی و سلامت در دانشگاه بریگام یانگ در پروو، یوتا است. او با بررسی جدید درگیر نبود، اما بسیاری از تحقیقات او به اثرات تنهایی بر سلامتی اختصاص دارد.

او گفت: این مطالعه با مقاله متاآنالیز من در 2015 مطابقت دارد که نشان داد انزوا و تنهایی هم پیش‌بینی‌کننده‌های مهمی برای مرگ هستند. این همچنین با مشاوره عمومی جراحان ایالات متحده در مورد انزوا و تنهایی مطابقت دارد. هولت لونستاد یکی از نویسندگان اصلی این مشاوره بود.

او گفت در حالی که انزوا و تنهایی می توانند همپوشانی داشته باشند، اما همیشه با هم همراه نیستند.

هولت لونستاد گفت: فردی می تواند تنها باشد و منزوی نباشد، منزوی باشد و تنها نباشد. این داده ها نشان می دهد که انزوا خطر قوی تر از این دو است. او گفت که تلاش های آگاهی بخشی از سلامت عمومی باید بر تنهایی و انزوای اجتماعی متمرکز شود.

هولت لونستاد گفت: ما باید روی انزوای عینی نیز تمرکز کنیم. من بارها می شنوم که مردم اهمیت انزوا را کوچک می شمرند. ما نمی توانیم فرض کنیم که انزوا برای ما خوب است حتی اگر آن را انتخاب کنیم یا ترجیح دهیم. این داده ها از 90 مطالعه نشان می دهد که انزوا به طور قابل توجهی خطر مرگ زودرس ما را افزایش می دهد.

رابین یابروف، معاون علمی تحقیقات خدمات سلامت در انجمن سرطان آمریکا است. او گفت که کارهای زیادی برای کمک به مبارزه با انزوای اجتماعی و تنهایی و بهبود سلامت وجود دارد.

یابروف گفت: یک جراح عمومی ایالات متحده اخیراً توصیه‌ای درباره تأثیرات شفابخش ارتباط اجتماعی و اجتماع منتشر کرد که بر تأثیرات نامطلوب تنهایی برای افراد و سلامت عمومی تأکید کرد و تعدادی توصیه برای افزایش آگاهی، شناخت و رسیدگی به تنهایی ارائه کرد.

او افزود که اینها شامل شرکت در گروه‌های اجتماعی و دوستانه برای تقویت حس تعلق، جستجوی کمک در مواقع مشکل، و کاهش اقداماتی است که منجر به احساس قطع ارتباط مانند استفاده بیش از حد از رسانه‌های اجتماعی می‌شود.

منبع: Nature Human Behaviour 

مترجم: سید سپهر ارومیهء

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا