هدفگذاری برای رسیدن به سهم ۵۰ درصد آموزش مهارتمحور در نظام آموزش عالی
رییس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی گفت: بر اساس نظر متخصصان مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، سهم آموزش مهارتی در نظام آموزش رسمی ۴۱ درصد ارزیابی شده است. در برنامه ششم این سهم ۳۰ درصد بوده و در برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است که از ۴۱ درصد تا ۵۰ درصد راه طولانی نخواهیم داشت.
دکتر علی باقر طاهرینیا امروز در کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه آموزش مهارتی و نیازمحور تحولی در نظام آموزش عالی خواهد بود، گفت: برای این کنگره ۱۸ نشست تخصصی تشکیل شده است.
وی با بیان اینکه در سخنان مقام معظم رهبری و همچنین سند تحول دولت مردمی به چالش نیروی کارآمد اشاره شده است، گفت: ما به دنبال افزایش سطح اشتغالپذیری هستیم. از آنجا که به لحاظ قانونی مهمترین سند، برنامه هفتم توسعه است، دستگاهها تکلیف دارند در جهت اجرای این قانون فعالیت کنند. آییننامه اجرایی بند مرتبط با آموزش مهارتی به پیشنهاد وزارت عتف و بهداشت به تصویب رسیده است.
رییس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی در خصوص مزیتهای این کنگره، گفت: یکی از مزیتهای این کنگره مشارکت ذی نفعان بوده است و ذینفعان مختلف انتظاراتشان را از دستگاهها بیان کردهاند.
وی با اشاره به اینکه در مؤسسه برنامهریزی آموزش عالی وضعیت دانشآموختگان بررسی میشود، خاطر نشان کرد: در دوره ۵ ساله منتهی به سال ۹۷ بیشترین اشتغال را بهویژه در حوزه علوم پزشکی داشتهایم. همچنین بیشترین اشتغال در مقطع دکتری بوده است؛ به دلیل اینکه این افراد زمان بیشتری برای یافتن شغل داشتهاند.
طاهرینیا با اشاره به سهم آموزش مهارتی در آموزش عالی، گفت: بر اساس نظر متخصصان مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، سهم آموزش مهارتی ۴۱ درصد ارزیابی شده است. سهم آموزش مهارتی در نظام آموزش رسمی در برنامه ششم ۳۰ درصد بود و در برنامه هفتم توسعه ۵۰ درصد در نظر گرفته شده است که از ۴۱ درصد تا ۵۰ درصد راه طولانی نخواهیم داشت.
به گفته رییس مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، در دوران تورم بیکاری مدل آموزش عالی باید تغییر کند.
وی با اشاره به خروجیهای این کنگره اظهار امیدواری کرد که در نهایت خروجی این کنگره به آیین نامه اجرایی آموزش مهارت محور منتج شود.
No tags for this post.