پارچه ای برای خنک نگه داشتن بدن

 این پارچه جدید علاوه بر دفع نور خورشید، حرارت بدن را نیز عبور می دهد. 
مردم از هزاران سال قبل برای محافظت از خود در برابر سرما، از انواع لباس های گرم استفاده می کنند، اما تولید پارچه هایی که بدن را خنک نگه دارد، هنوز چالش برانگیز است.
بدن انسان در دمای عادی پوست -93 درجه فارنهایت(34درجه سانتیگراد)- پرتوهای مادون قرمز متوسط ساطع می کند و طیف طول موج این پرتوها با طیف نور مرئی تقریبا همپوشانی پیدا می کند؛ به عبارت دیگر، هر پارچه ای که مانع از نفوذ نور مرئی خورشید شود، گرمای بدن را نیز اصطلاحا به دام می اندازد. 
اما پژوهشگران دانشگاه استنفورد در امریکا یک ماده کم هزینه برپایه پلاستیک ساخته اند که در صورت بافته شدن و تبدیل به پارچه و لباس، این امکان را فراهم می کند که حرارت بدن دفع و از نفوذ نور و گرما نیز جلوگیری می شود. 
این محققان در مقاله ای که در نشریه ساینس منتشر کردند، گفتند که استفاده از پارچه جدید در البسه می تواند افراد را در هوای بسیار گرم نیز بی نیاز از دستگاه های سرمایشی کند و همچنین موجب صرفه جویی در انرژی خواهد شد. 
ماده جدید موسوم به نانو پی ایی nanoPE از نوعی سلفون –فویل نایلونی- ساخته شده است که روزنه هایی بسیار ریز و چندصد برابر کوچکتر از قطر مو دارد به طوری که تنها نور مادون قرمز از آنها عبور می کند و عبور نور مرئی از آنها ناممکن است. این ماده همچنین اجازه می دهد که عرق بدن امکان تبخیر داشته باشد.
به گزارش ایرنا از تلگراف، براساس این گزارش، پارچه های کتانی تنها 1.5 درصد امواج مادون قرمز را از خود عبور می دهند، اما پارچه جدید 96 درصد این امواج را عبور می دهد که باعث حدود چهار درجه فارنهایت دمای کمتر برای فرد می شود و به گفته محققان، همین تفاوت نیاز به روشن کردن دستگاه های سرمایشی را کاهش می دهد. 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا