رصد زمین از فاصله 36 هزار کیلومتری

پژوهشگران چینی با اطمینان خبر از توسعه و تکمیل فناوری جدید تصویر برداری می دهند که به آن ها اجازه می دهد تا طی چهار سال آینده قادر به تصویربرداری با کیفیت بسیار زیاد از مدارهای فوقانی زمین باشند. این فناوری می تواند از لایه های بالائی مدار زمین، اشیائی با ابعاد یک خودرو را با کیفیت بالا ترسیم کند.

در همین رابطه دانشمندان موسسه فیزیک نور چانگ چون در حال مطالعه و اجرای طرحی هستند که در آن مکانیزم و فیزیک فناوری دوربین پیشرفته ای در دست ساخت است که می تواند به کمک ماهواره هایی در ارتفاع 36 هزار کیلومتری زمین؛ از سطح زمین تصویربرداری کند. این پروژه که توسط بخش خصوصی اجرا می شود با حمایت های گسترده ای از سوی مقامات دولت چین رو به رو بوده و اعضای این تیم در این زمینه کمک های زیادی از دولت چین دریافت کرده اند.

تلاش اصلی طراحان این پروژه که به پروژه CIOMP شهرت دارد، طراحی و ساخت دقت نوری اپتیکال دو نیم متری برای دوربین مورد نظر است. این دوربین قادر به مشاهده دقیق و با کیفیت یک تار مو از فاصله 800 متری خواهد بود.

این فناوری قرار است روی ماهواره های مستقر در مدار فوقانی زمین نصب شده و به طور مستمر و دقیق از سطح زمین تصویر برداری کند. البته پیش از این دانشمندان چینی دوربین های دارای کیفیت بالای متعددی را در مدار زمین مورد بهره برداری قرار داده بودند که قادر به تصویر برداری از سطح زمین از فاصله چند صد کیلومتری بود. این دوربین ها عمدتا روی ماهواره های مستقر در مدارهای پائینی کره زمین نصب شده و از سطح زمین تصویر برداری می کنند در حالی که فناوری جدید قادر است از مدارهای فوقانی تصاویری با کیفیت بالاتر نسبت به فناوری های فعلی تهیه کند.

پیش بینی می شود این پروژه تا سال 2020 میلادی تکمیل شده و مورد استفاده قرار گیرد.

منبع: xinhua