کشف نزدیک ترین سیستم ستاره دوقلو به زمین

ستارگان دوقلویی که این دانشمندان موفق به شناسایی آنها شده اند HD 133131A و HD 133131B نام دارند و اگرچه تنها نمونه موجود در کهکشان به شمار نمی آیند اما مشخص شده که نزدیک ترین ستارگان دوقلوی در حال گردش محسوب می شوند که تاکنون دانشمندان موفق به شناسایی آنها شده اند. هر دوی این ستاره ها دارای سیاراتی هستند.

این دسته از سیستمهای ستاره ای شامل اجرام فضایی نورانی می شود که در آن دو ستاره به دور تجمعی از توده فضایی در حال چرخش هستند.

تحقیقات دانشمندان نشان می دهد که ستاره HD 133131A دارای دو سیاره و ستاره بعدی هم یک سیاره برای خود دارد. با این حال فاصله میان این ستاره ها به طرز عجیب و حیرت انگیزی بسیار اندک است. این کشف مهم توسط گروهی از دانشمندان انستیتو علوم کارنگی صورت گرفته است.

در واقع فاصله میان این دو ستاره تنها 360 واحد اخترشناسی (AU) است. هر واحد AU معادل فاصله زمین و خورشید است. این بدان معناست که فاصله این دو ستاره از هم 54 میلیارد کیلومتر است.

در نگاه اول و از دید بسیاری از افراد شاید این فصله چندان هم کم نباشد اما واقعیت این است که در علم فضا و اخترشناسی چنین فاصله ای میان دو ستاره بسیار ناچیز است. جالب اینجاست که نزدیکترین فاصله از این نوع در رتبه بعدی مربوط به دو ستاره با فاصله یکهزار AU از یکدیگر است. کشف این ستارگان همسایه به طور کاملا اتفاقی صورت گرفته است به طوریکه دانشمندان در حال جستجو برای کشف سیاراتی در حد و اندازه مشتری بودند که با این منظره جالب توجه روبرو شدند.

منبع: sciencealert