شرکت های دانش بنیان غالبا در مرحله ساخت و تولید دچار مشکل می شوند

سید ابوالحسن محمدی در رابطه با همکاری شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با شرکت های دانش بنیان در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس گفت: در راستای استفاده از دانش و همکاری با شرکت های دانش بنیان، پژوهشگاه مجموعه نفت مناطق مرکزی و زاگرس جنوبی قدم های خیلی مثبتی برداشته است.

وی تصریح کرد: در این مجموعه بخشی تحت عنوان پژوهش و بخش دیگری با نام تولیدات ساخت داخل فعالیت می کند که ساخت داخل به معنای استفاده از قابلیت های دانشگاه هاست. به عبارت دیگر ما از پتانسیل های علمی و پژوهشی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استفاده کرده و قطعات مورد نیاز خود را تولید کرده ایم.

در راستای استفاده از دانش و همکاری با شرکت های دانش بنیان، پژوهشگاه مجموعه نفت مناطق مرکزی و زاگرس جنوبی قدم های خیلی مثبتی برداشته است.

محمدی در تشریح همکاری های مجموعه خود با شرکت های دانش بنیان گفت: در رابطه با جزئیات طرح اسیدکاری مواد نفتی و اسیدکاری چاه ها فعالیت های مثبتی انجام دادیم. در بخش های مربوط به قطعات پمپ ها، توربین ها، کمپرسورها نیز قطعاتی ساخته ایم به گونه ای که توانستیم با تحریم های شرکت های خارجی مقابله کنیم.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، مهمترین عملکرد مجموعه ما در رابطه با ماشین های دوار بوده که با کمک شرکت های دانش بنیان توانستیم قطعات آن را بسازیم و سال های سال است که در حال فعالیت است و در طراحی و مهندسی آن هیچ کاستی نسبت به محصولات مشابه خارجی وجود ندارد.

مدیر عملیات شرکت بهره برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی در رابطه با وضعیت همکاری با شرکت های دانش بنیان اظهار کرد: مشکلی در زمینه ارتباط با شرکت های دانش بنیان نداریم. تنها چیزی که وجود دارد مساله کاربردی کردن پژوهش ها و مطالعات علمی است که این موضوع برای ما بسیار مهم است.

وی افزود: در به نتیجه رسیدن فعالیت های دانش بنیان، بخشی مربوط به مطالعه و طراحی و بخش دیگر مربوط به کاربردی کردن این دانش ها می شود. اصل قضیه این است که پارک های علم و فناوری باید ملزم به اجرای یکسری دستورالعمل های خاص باشد و اینگونه نباشد که فقط مطالعات صورت گیرد.

محمدی در پایان صحبت هایش تاکید کرد: مشکل اساسی که با شرکت های دانش بنیان داریم، مساله تجاری سازی است. به این معنا که شرکت های دانش بنیان غالبا در مرحله ساخت و تولید دچار مشکل می شوند.

 

گفتگو: هانیه حقیقی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا