کاهش میزان آزمایش های علمی روی حیوانات

یکی از مهمترین مراحل انجام آزمایش های پزشکی و پژوهش علمی در حوزه های مختلف علوم زیستی و داروئی، انجام آزمایش روی حیوانات ازمایشگاهی مانند موش ها، خوکچه های هندی؛ خرگوش ؛ میمون ها و …  است.

با توجه به لزوم انجام آزمایش قطعی تاثیر مواد شیمیائی و داروئی و روش های جدید درمانی و شناسائی خطرات جانبی و تاثیرات آن بر بدن موجودات زنده پیش از استفاده روی انسان؛ راه دیگری وجود نداشته و دانشمندان مجبور به انجام برخی آزمایش ها روی حیوانات هستند.

این موضوع همواره با اعتراضات مختلفی از سوی مراکز حمایت از حقوق حیوانات رو به رو بوده و از سوی دیگر با توجه به لزوم انجام آزمایش قطعی تاثیر مواد شیمیائی و داروئی و روش های جدید درمانی و شناسائی خطرات جانبی و تاثیرات آن بر بدن موجودات زنده پیش از استفاده روی انسان؛ راه دیگری وجود نداشته و دانشمندان مجبور به انجام برخی آزمایش ها روی حیوانات هستند. در این میان تلاش گروهی از پژوهشگران بر کاهش تعداد آزمایش های فوق و افزایش نتیجه گیری از این مطالعات است.

در همین رابطه وزیر بهداشت و سلامت ایتالیا طی گزارشی ویژه به طور رسمی اعلام کرد در سال 2014 میلادی ، آزمایش های انجام شده روی حیوانات در این کشور به میزان 30 هزار مورد به نسبت سال گذشته آن کاهش داشته است.  بر اساس این گزارش که به تازگی منتشر شده است ، در سال 2013 تعداد ازمایش های انجام شده رسمی روی حیوانات آزمایشگاهی بالغ بر 723 هزار و 730 مورد بوده که با افزایش دقت و کیفیت آزمایش ها توسط پژوهشگران، این رقم به 691 هزار و 666 مورد  در سال 2014 کاهش پیدا کرد.

در جزئیات گزارش فوق الذکر عنوان شده است که در این آزمایش ها از 485 هزار موش ، یک صد و سی هزار موش صحرائی ، 28 هزار مرغ ، 18 هزار ماهی ، 17 هزار خوک گینه ای، 7 هزار خرگوش و 450 میمون استفاده شده و به این ترتیب آزمایش های انجام شده در حوزه های مختلف روی حیوانات در این سال با کاهش قابل ملاحظه ای رو به رو بوده است.

گفتنی است مقامات بهداشتی اتحادیه اروپا تلاش می کنند این رقم را در سال های آتی کاهش داده و از تعداد کمتری از حیوانات آزمایشگاهی برای پیشبرد مقاصد پزوهشی و آزمایش های خود استفاده کنند.

منبع: ansa

ترجمه: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا