کانال های آبی شهر ونیز به شدت آلوده هستند

شهر ونیز به دلیل ساختار منحصر به فرد و ویژه خود در اروپا از موقعیتی منحصر به فرد بر خوردار بوده و دارای شهرتی جهانی است. این شهر به دلیل دارا بودن کانال های متعدد آب که در بسیاری از بخش های شهر نقش خیابان های شهرهای عادی را ایفا می کنند و تردد به وسیله قایق در این کانال ها، همواره مورد توجه قرار داشته است.

نتایج این مطالعه  نشان می دهد که آب های موجود در کانال های شهر ونیز به میزان زیادی با مواد خوش بو کننده و ترکیبات شیمیائی موجود در شوینده هایی از قبیل شامپو و صابون ترکیب شده و درصد ترکیبات فوق الذکر در این آب بسیار زیاد است.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که آب های موجود در کانال های شهر ونیز به میزان زیادی با مواد خوش بو کننده و ترکیبات شیمیائی موجود در شوینده هایی از قبیل شامپو و صابون ترکیب شده و درصد ترکیبات فوق الذکر در این آب بسیار زیاد است. به اعتقاد پژوهشگران وجود این میزان از مواد شیمیائی در آب های ونیز دارای تبعات زیست محیطی خواهد بود ، اگرچه هنوز به طور دقیق تاثیرات نامطبوع این مواد در اکوسیستم منطقه به طور دقیق شناسائی نشده است.

در همین رابطه تیمی از پژوهشگران دانشگاه های کا فوسکاری  و شورای ملی پژوهش در ایتالیا CNR ، مطالعات خود را در اواخر سال گذشته میلادی در این حوزه آغاز کرده و به بررسی دقیق و آنالیز و تجزیه و تحلیل آب های موجود در کانال های شهر ونیز پرداختند. در این مطالعات از آب موجود در کانال های بیش از بیست و دو منطقه مختلف تاریخی شهر ونیز؛ جزیره بورانو و دو منطقه در  سواحل شمالی مرداب موجود در نزدیک شهر نمونه برداری شد.

نتایج به دست آمده از این آزمایش ها نشان دهنده وجود بیش از هفده نوع متفاوت از مواد شیمیائی موجود در شوینده ها و مواد آرایشی و بهداشتی است. در حال حاضر پژوهشگران در حال مطالعه تاثیرات احتمالی وجود این مواد در طبیعت بوده و هدف آن ها شناسائی آسیب های ناشی از وجود مواد شیمیائی در آب های منطقه و پیشگیری از تاثیرات مخرب آن بر اکوسیستم طبیعی و جانوری شهر ونیز است.

منبع: ansa

ترجمه: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا