راهکار آلمان برای حل بحران مسکن

امروزه و با توجه به رشد روز افزون جمعیت از یکسو و تمرکز گسترده بر زندگی در شهرها باعث شده است بسیاری از کشورهای جهان مشکلات و بحران های مرتبط با مسکن را تجربه کنند. در این میان استفاده از تجارب کشورهای مختلف می تواند زمینه ساز حل بهتر این بحران شود.

به گزارش سیناپرس، اداره آمار فدرال آلمان (دستاتیس) اعلام کرد ،پیش بینی می شود کمبود مسکن در آلمان تشدید شود زیرا تعداد مجوزهای ساختمانی جدید در ماه آوریل 31.9 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

بر اساس آمار منتشر شده در این رابطه، پس از نزدیک به یک سال کاهش مداوم، تنها ۲۱ هزار و ۲۰۰ خانه جدید برای ساخت و ساز در بزرگترین اقتصاد اروپا در ماه آوریل تایید شده و این شدیدترین کاهش از مارس ۲۰۰۷ تا امروز بود.

اداره آمار فدرال آلمان در بیانیه ای گفت: هزینه های بالا برای مصالح ساختمانی و شرایط مالی نامناسب مردم، عوامل اصلی کاهش پروژه های ساختمانی هستند.

این موضوع در حالی است که بانک مرکزی اروپا در تلاش برای کاهش تورم در منطقه یورو به زیر هدف ۲ درصدی خود، روز پنجشنبه نرخ بهره اصلی خود را در هشتمین تغییر به ۴ درصد افزایش داد.

الیور ویتکه، مدیر اجرایی فدراسیون املاک آلمان در این رابطه هشدار داد: این افزایش مجدد در نرخ بهره کلیدی می ‌تواند ساخت ‌و سازهای جدید را به توقف کامل برساند.

به گفته کارگزاران وام مسکن، نرخ بهره ساخت و ساز در این ماه بین سه و نیم تا ۴ درصد متغیر است. در آخرین گزارش نرخ بهره کارگزار وام مسکن آمده است؛ اوج نرخ بهره واقعا قابل پیش بینی است. با این حال، ما هنوز گمانه زنی در مورد چرخش نرخ بهره و سیاست پولی ضعیف تر در ژوئن را زودرس می دانیم.

به گزارش سیناپرس، بر اساس گزارش های رسمی، آلمان در سال جاری با کمبود ۴۰۰ هزار آپارتمان مواجه است. انتظار می رود تا اواسط دهه، این کمبود به ۷۰۰ هزار واحد افزایش یابد. برای رسیدگی به این مشکل، دولت آلمان می خواهد سالانه ۴۰۰ هزار خانه جدید از جمله ۱۰۰ هزار واحد مسکن ارزان قیمت موسوم به اجتماعی بسازد.

این موضوع در حالی است که کارشناسان انتظار ندارند این اهداف در سال جاری یا در سال های آینده محقق شود. در این شرایط انجمن مستاجران این کشور هشدار داد که اجاره‌ بها نیز در کشور آلمان در حال افزایش است و این مساله باعث می ‌شود افراد بیشتری از نظر مالی تحت فشار باشند. اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، تعداد خانوارهایی که ۴۰ درصد یا بیشتر از پول خود را برای اجاره خانه خرج می کنند در چند سال آینده از پنج میلیون نفر فراتر می رود.

مترجم: ندااظهری

منبع: english.news.cn

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا