توجه به مستعدان دهکهای پایین جامعه از برنامههای بنیاد ملی نخبگان است
ناصر باقری مقدم با بیان اینکه توجه به مستعدان دهکهای پایین جامعه از برنامههای بنیاد ملی نخبگان است از پشتیبانی این بنیاد از ۲۰ هزار دانشآموز مستعد تحت حمایت کمیته امداد خبر داد.
به منظور زمینهسازی برای ارتباط مستقیم جامعه نخبگانی با مسئولان کشور، نشست جمعی از نخبگان و دانشجو-معلمان صاحب استعدادبرتر با وزیر آموزش و پرورش، قائم مقام بنیاد ملی نخبگان و معاونان و مدیران دو نهاد برگزار شد.
در این نشست؛ ناصر باقری مقدم؛ قائم مقام بنیاد ملی نخبگان با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش خود در زمره نخبگان قرار دارد، گفت: خوشبختانه امروزه افرادی در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار دارند که ادبیات نخبگانی را به خوبی میدانند و با فضای نخبگان به خوبی آشنا هستند.
وی افزود: توجه به مستعدان دهکهای پایین جامعه یکی از برنامههای جدی بنیاد ملی نخبگان است که آن را با همکاری وزارت آموزش و پرورش دنبال میکند. برای نیل به این هدف، حمایت از جامعه نخبگانی مناطق کم برخوردار و بی بضاعت به عنوان یک اولویت در دستورکار قرار گرفته است.
باقریمقدم اضافه کرد: در سال جاری، برای اولین بار ۱۵۰ مدرسه مستعدپرور در مناطق کم برخوردار مورد توجه و حمایت ویژه بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش قرار میگیرند. علاوه بر آن، برای حمایت از صاحبان استعداد برتر ساکن در روستاها که دسترسی به مدارس سطح بالا ندارند، بیش از ۲۰۰ کانون مردمی با همکاری بنیاد ملی نخبگان و استفاده از ظرفیتهای نهادهای عمومی ایجاد شده تا بتوان مستعدان این مناطق را دوشادوش مدارس سمپاد و نمونه مردمی، شناسایی و حمایت کرد.
قائم مقام بنیاد ملی نخبگان اظهار داشت: در سال جاری، با همکاری کمیته امداد امام خمینی و وزارت آموزش و پرورش، بنیاد ملی نخبگان از ۲۰ هزار دانشآموز تحت حمایت کمیته امداد که در برنامه ملی شهاب شناسایی شدند، حمایت خواهد کرد. در کنار آن، توجه به دانشجومعلمان مستعدبرتر یکی دیگر از برنامه های اولویتدار بنیاد ملی نخبگان و وزارت آموزش و پرورش در سال جاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ و هنر نیز شیوهنامه مربوط به زودی ابلاغ میشود، یادآور شد: به منظور رشد مهارتهای دانش آموزان در حل مسئله و ارتقای توانمندی و مهارتهای کاربردی آنان، مدارس خلاقیت نیز به زودی راهاندازی میشود.
شایان ذکر است، در این نشست شرکتکنندگان نیز به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
ضرورت رعایت عدالت آموزشی، دسترسی به آموزش با کیفیت، توجه به شرایط بازماندگان از تحصیل و بهرهمندی از کمک سازمانهای مردمنهاد و خیریه برای آنها، کتابهای درسی و بازنگری متون ادبی، اهتمام ویژه به تجهیز کتابخانههای کشور، ایجاد عوامل انگیزشی برای معلمان به ویژه فراهم کردن شرایط لازم برای تأثیرگذاری و تقویت حس ارزشمندی در ایشان، واقعی کردن توقعات از استعدادهای برتر با برنامهریزی، افزایش برنامهها برای فعالیتهای فیزیکی و تربیت بدنی به منظور بهبود عملکرد فرد، استفاده از ظرفیتهای پژوهشکدهها برای فرصتهای کارورزی دانشآموزمعلمان، ضرورت ارتقاء سطح علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، تدوین شیوهنامه اجرایی برای معلمان برگزیده، لزوم تغییر سیاستهای آموزش و پرورش در مواجهه با مدارس خصوصی، توجه ویژه به عدالت و قانون اساسی و همبستگی اجتماعی، ایجاد سامانه رصد استعدادهای هنری دانشآموزان، تجمیع رویدادها و جشنوارهها برای دستیابی به نتایج بهتر، تشکیل کمیته تخصصی برای پیگیری سند تحول، ضعف کتب درسی و لزوم ارتقای محتوای آموزشی، راهاندازی دفتر ارتباط با دانشگاه و پژوهشگاه، افزایش ایجاد حس وطندوستی و تعلق خاطر در دانشآموزان، اهتمام جدی به ادبیات به عنوان بستری هویتساز و هویتبخش، شکلگیری اندیشکده با حضور نخبگان خارج از آموزش و پرورش و همچنین تشکیل کلاسهای ضمن خدمت برای معلمان، از مهمترین موضوعات مطرحشده در این نشست بود.