کشف خطوط مخفی و نشانه های عجیب دیگر در انسان

انسان ها دارای الگوهای پوستی نامرئی هستند که دلیل آن یک ابهام در نحوه تشکیل لایه پوششی ما است. با اینکه همه ما نمی توانیم نوارهای ببر مانند روی پوست یا لکه های زیبای خود را ببینیم، اما این امر به این معنی نیست که آنها وجود ندارند.

به گزارش سیناپرس، در آغاز قرن بیستم، آلفرد بلاشکو (Alfred Blaschko) متخصص پوست آلمانی، پوست بیش از ۱۵۰ بیمار را مورد مطالعه قرار داد. او به الگوهای خال‌ها، خال‌های مادرزادی و سایر بیماری‌های پوستی در بدن آن‌ها اشاره کرد و متوجه شد که به نظر می‌ رسد از خطوط مشخص پیروی می ‌کنند.

به نظر می رسید این خطوط در بدو تولد وجود داشته باشند و از هیچ سیستم شناخته شده دیگری مانند عروق یا اعصاب پیروی نمی کنند. در عوض، آن‌ها قوس‌های سینه ‌ای گسترده، اشکال کوهستانی در پشت و حلقه‌های چرخشی باسن ایجاد می‌ کنند. جزئیات بیشتر، از جمله مارپیچ های پوست سر و پیچ خوردگی های گردن، ۱۰۰ سال بعد توسط پزشک رودولف هاپل اضافه شد.

اکنون تصور می ‌شود که این خطوط با نام Blaschko مسیرهایی را که سلول‌های ما در طول رشد جنینی در آن تقسیم شده و به پوستی که اکنون در آن هستیم، ردیابی می‌ کنند. به طور خاص، آنها توسط مسیرهای کراتینوسیت ها یا سلول اصلی در سطح پوست ما و ملانوسیت ها یعنی سلول هایی در اعماق اپیدرم که مسئول رنگدانه پوست ما هستند، کشیده می شوند.

به گفته دانشمندان، ملانوسیت ها در تاج عصبی یک جنین تشکیل می شوند در حالی که ما هنوز فقط یک لکه از چند صد سلول هستیم. در حول و حوش این مرحله از رشد در زنان، سلول‌ها به‌طور تصادفی شروع به انتخاب کروموزوم X برای خاموش کردن می‌ کنند، زیرا ما فقط به یکی از کروموزوم‌های فعال در هر سلول نیاز داریم، اما دو کروموزوم را از مادر و یکی از پدر به ارث برده ‌ایم.

به گزارش سیناپرس، برخی از سلول‌های جنینی که سلول‌های پوست ما را تشکیل می ‌دهند، کروموزوم X پدر را خواهند داشت، در حالی که برخی دیگر دارای کروموزوم مادر هستند. تمام سلول‌هایی که از آن سلول‌های اولیه تقسیم می ‌شوند همان تنظیمات کروموزوم X اپی ژنتیکی را حفظ می‌ کنند، به این معنی که کل خطوط Blaschko نیز آن نسخه از دی ان ای را دربرمی گیرد.

این گونه است که برخی از الگوها به صورت خطوط ارائه می شوند، در حالی که برخی دیگر به صورت تکه های بزرگتر ظاهر می شوند. چنین تکه‌ کاری‌هایی از الگوهای ژنتیکی موزائیسم نامیده می‌ شوند و می ‌توانند با جهش‌هایی که در اوایل رشد نیز رخ می‌ دهند، اتفاق بیفتند.

محققان معتقدند: از آنجایی که رنگ رنگدانه انسان توسط بیش از یک ژن در کروموزوم X ما تعیین می شود، معمولاً نمی توانید این تأثیر را در انسان مشاهده کنید. با این حال، در حیوانات دیگر، ژن های رنگ پوشش منحصراً به کروموزوم X آنها مرتبط است؛ اما برخی شرایط می توانند این خطوط را در انسان نیز نمایان کنند. جهش‌های مربوط به سلول‌های تولیدکننده رنگ می‌ توانند منجر به موزائیسم رنگدانه ‌ای شوند که به صورت رگه‌ها و چرخش‌هایی به دنبال خطوط Blaschko ظاهر می ‌شوند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که حدس زدن مجموعه منحصر به فرد خطوط Blaschko جالب است، اما درک این الگوها می تواند به پزشکان در تشخیص بیماری های پوستی نیز کمک کند.

مترجم: سامیه خسروی زاده

منبع: sciencealert

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا