انعقاد تفاهمنامه طرح داناب در جهاددانشگاهی کردستان
تفاهمنامه سهجانبه بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقهای و آموزش و پرورش استان کردستان به منظور اجرای طرح داناب در جهاددانشگاهی کردستان منعقد شد.
اکبر اسدی، رئیس جهاددانشگاهی کردستان در نشست انعقاد تفاهم نامه سه جانبه فیما بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقهای و آموزش و پرورش استان کردستان به منظور اجرای طرح داناب که در جهاددانشگاهی کردستان برگزار شد، گفت: جهاددانشگاهی کردستان امسال به عنوان مجری طرح داناب در استان وظیفه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی صرفه جویی در مصرف آب را بین دانشآموزان عهدهدار است که امیدواریم بتوانیم به اهداف غایی مورد نظر این طرح برسیم.
وی افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد انقلابی و دانش بنیان دارای ظرفیتهای متنوع و متعددی در حوزههای آموزش، پژوهش، فرهنگی و اشتغال و کارآفرینی است که اجرای طرح داناب یکی از فعالیتهای فرهنگی این نهاد انقلابی است.
رئیس جهاددانشگاهی کردستان با اشاره به اینکه اطلاعرسانی و آگاهسازی، آموزش و فرهنگسازی را سه ضلع اصلی در حوزه تعلیم و تربیت دانست و بیان کرد: جهاددانشگاهی با وجود سه خبرگزاری موثق کشور شامل ایسنا، ایکنا و سینا پرس در حوزه اطلاعرسانی و آگاهسازی جامعه بسیار فعال و مؤثر عمل کرده است که میتوانیم از این ظرفیت درجهت اجرای هرچه بهتر طرح داناب بهرهگیری کنیم.
وی ادامه داد: حوزه آموزش جهاددانشگاهی کردستان در دو حوزه آموزش کوتاه مدت و آموزش عالی نیز میتواند در راستای اجرای هرچه بهتر طرح نجات آب و صرفهجویی در مصرف آب فعالیت کند.
اسدی، صرفهجویی در مصرف آب را یک مهارت دانست و گفت: در این راستا جهاددانشگاهی با بهرهگیری از کلاسها و دورههای آموزشی کوتاه مدت خود میتواند این مهارت را به جامعه هدف خود بیاموزد و شرکتکنندگان نیز این مهارت را در زندگی خود به صورت عملی اجرا کنند.
وی با اشاره به اینکه ما باید تلاش کنیم تا این ظرفیتها و پتانسیلها را در جهت تحقق اهداف طرح داناب استفاده کنیم، افزود: آب، هوا و خاک سه عنصر اصلی حیات است و حفظ و نگهداری از این نعمات الهی وظیفه همگانی است.
رئیس جهاد دانشگاهی کردستان بیان کرد: سرانه مصرف آب در کشور ۲۵۰ لیتر است که این میزان در سطح جهان ۱۵۰ لیتر میباشد و برای بهینه مصرف کردن ، نیازمند فرهنگسازی و نهادینه کردن فرهنگ مدیریت مصرف است.
وی با اشاره به اینکه برای فرهنگسازی و تغییر رفتار باید از نظام تعلیم و تربیت شروع کرد و آموزش و پرورش میتواند فرهنگسازی در موضوعات مختلف را بین دانشآموزان نهادینه کند، یادآور شد: امیدواریم با مساعدت شرکت آب منطقهای استان و همکاری آموزشوپرورش بتوانیم اجرای هرچه بهتر طرح داناب را در سطح استان کردستان محقق کنیم.
آرش آریانژاد، مدیرعامل شرکت آب منطقهای کردستان در ادامه این نشست گفت: کردستان از استانهایی است که سه حوزه آبخیز اصلی و چهار حوزه آبخیز فرعی کشور را دارد و از لحاظ پتانسیل منابع آب یک استان برخوردار در سطح کشور است.
وی با اشاره به اینکه در سنوات گذشته از این پتانسیل برای به فعلیت رسیدن کمتر استفاده شده است، افزود: در حال حاضر بیشتر بارگذاری تأمین آب استان کردستان در بخش کشاورزی، شرب و صنعتی، آب زیرزمینی است درحالی که آب زیرزمینی یک مخزن برای برنامهریزیهای ۵۰ ساله و ۱۰۰ ساله است.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کردستان بیان کرد: پتانسیل منابع آب استان کردستان ۴,۶ میلیاردمترمکعب بوده که از این میزان حدود ۲ میلیارد مترمکعب منابع آب قابل برنامهریزی است و ۹۶۰ میلیون مترمکعب آن در حال مصرف است؛ تلاش ما این است که با برنامهریزی و اقدامات عملیاتی و بهینه، مصرف را به حداقل برسانیم.
وی ادامه داد: از لحاظ اجرای طرحهای اولویتدار در سطح ۱۰ شهرستان استان جزو استانهای اول کشور هستیم که این نشان از اهتمام ویژه دولت و نظام برای بهرهوری از این نعمت خدادادی در بخشهای سهگانه صنعت، شرب و کشاورزی دارد.
آریانژاد در ادامه با اشاره به اینکه آب منطقهای بزرگترین ارگان استان در جذب و ابلاغ اعتبارات است، گفت: آب منطقهای امسال هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان اعتبار تخصیصی داشته که تا کنون ۹۶۰ میلیارد تومان آن را جذب کردهایم و براساس همین جذب اعتبار در تمام شهرستانهای استان کارگاههای سدسازی، پمپاژ، تصفیهخانه آب، تصفیه خانه فاضلاب و شبکههای آبیاری و زهکشی در حال فعالیت هستند.
وی اظهار کرد: استان کردستان دارای ۱۸ سد بوده که از این تعداد حدود ۱۲ سد در حال اجراست و امسال با اعتبارات تخصیص چندین سد را در سطح استان کردستان به بهرهبرداری میرسانیم که حلاوت و شیرنی آن را به بخش کشاورزی، صنعتی و شرب استان تقدیم خواهیم کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقهای کردستان در ادامه با اشاره به اجرای طرح داناب به مدت چند سال در سطح کشور و استان افزود: طرح داناب در تلاش است تا مصرف بهینه آب را در سطح جامعه الگوسازی کند چراکه مدیریت مصرف آب موجب میشود که در هیچکدام از بخشها ما با مشکل کمبود آب مواجه نباشیم.
وی اطلاعرسانی و فرهنگسازی را لازمه مدیریت بهینه مصرف آب دانست و افزود: هر آنچه را که ما بتوانیم در سطح مدارس و بین دانشآموزان نهادینه کنیم به طور قطع نتیجه آن را بین خانواده و در سطح جامعه خواهیم دید.
آریانژاد یادآور شد: امیدواریم این طرح در سال جاری با مشارکت جهاددانشگاهی استان به جهت تخصصهای لازم در این بخش به بهترین شیوه ممکن اجرا شود و در پایان اجرای این تفاهمنامه در بخش سختافزاری و نرمافزاری به اهداف مورد نظر در الگوی صیحح مصرف آب برسیم.
هاشم ناظمیجلال، مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان در ادامه نشست انعقاد تفاهمنامه سهجانبه بین جهاددانشگاهی، شرکت سهامی آب منطقهای و آموزش و پرورش استان کردستان، با اشاره به چالش کمبود آب گفت: امروز با وجود آنکه استان کردستان جزو استانهای پرآب کشور محسوب میشود، اما به دلیل عدم رعایت صرفهجویی در برخی نقاط با کمبود آب مواجه هستیم.
وی با اشاره به اینکه کمبود آب استان و کشور را با چالشها و مشکلات بسیاری مواجه کرده است، افزود: کاهش آبهای زیرزمینی به دلیل عدم رعایت ما یک جفا در حق آیندگان است که امیدواریم با انجام اقدامات اساسی بتوانیم گامهای مثبتی در این بخش برداریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کردستان با اعلام آمادگی آموزشوپرورش برای اجرای هرچه بهتر طرح نجات آب بیان کرد: آموزش و پرورش به دلیل گستردگی فعالیت در طول سال با ارگانهای مختلفی تفاهمنامه منعقد خواهد کرد، لذا تلاش خواهیم کرد تا این تفاهمنامهها به صورت عملی در سطح مدارس اجرایی شوند.
وی نهادینهسازی فرهنگ مدیریت مصرف را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: نهادینه کردن یک فرهنگ در مورد مسائل دینی، اعتقادی، اجتماعی و …را باید از همان دوره ابتدایی شروع کنیم تا اثرگذرای آن را در آیندگان مشاهد کنیم.
ناظمیجلال با اشاره به اینکه شعار امسال آموزش و پرورش این است که تعلیم و تربیت تعطیل شدنی نیست، افزود: اجرای بخش عمده مفاد این تفاهمنامه در سال تحصیلی جدید انجام میشود لذا انتظار داریم که با همکاری و پیگیری جهاددانشگاهی و امور آب منطقهای استان بتوانیم این طرح را به بهترین نحو ممکن در سطح استان اجرایی کنیم.
تحصیل ۱۱۰ هزار دانشآموز کردستانی در مقطع متوسطه
طیب سالاروندیان، معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش استان کردستان در ادامه این نشست گفت: در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش برای عرصه تعلیم و تربیت یک مجموعه شش ساحتی تعریف شده است که ساحت اجتماعی و فرهنگی یکی از ساحتهای با اهمیت در حوزه تعلیم و تربیت است.
وی افزود: آموزش و پرورش یک دستگاه فرهنگساز است و طرح داناب نیز در راستای فرهنگسازی در عرصه حفظ منابع آب و ترویج فرهنگ الگوی مصرف اجرایی شده است لذا تمام تلاش خود را برای ترویج فرهنگ مدیریت مصرف بین دانشآموزان به کار خواهیم گرفت.
معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش استان کردستان با اشاره به اینکه استان کردستان در مقطع متوسطه اول و دوم دارای ۱۱۰ هزار دانشآموز و ۱۱ هزار فرهنگی در سطح این مدارس هستیم، بیان کرد: این ظرفیت میتواند زمینهسازاجرای موفق و مؤثر طرح داناب باشد.
وی افزود: در فصل تابستان آموزش و پرورش دارای ۳۲۰ پایگاه اوقات فراغت بوده است که در راستای فرهنگسازی مصرف صحیح آب در سطح این پایگاهها و کلاسهای جبرانی مدارس برنامههایی را تدوین و اجرایی کنیم.
سالاروندیان اظهار کرد: همچنین میتوان جشنوارهها و المپیادهای فرهنگی، هنری، علمی، آموزشی و ورزشی را با محوریت الگوی مصرف آب برگزار کرد.
وی با اشاره به اینکه در سال تحصیلی آینده نیز در یک برنامه هدفمند فرآیندمدار این امر را دنبال خواهیم کرد، افزود: یکی از کتابهای پایه یازدهم «انسان و محیط زیست» بوده که یکی از سرفصلهای این کتاب در مورد آب و مخاطرات و چالشهای حوزه آب است که با یک برنامهریزی منسجم میتوان دوره آموزشی برای دانشآموزان و معلمان این پایه برگزار کرد تا این افراد کمک کار ما در سطح مدارس باشند.
معاون آموزش متوسطه آموزشوپرورش استان کردستان به طرح برنامه «بوم» در سطح مقطع متوسطه مدارس اشاره کرد و یادآور شد: این برنامه به صورت رسمی در سطح مدارس اجرا میشود و مدیران مدارس میتوانند در طول دوران تحصیلی متوسطه ۶۰ ساعت را به آموزش یک مهارت اختصاص دهند که میتواند مهارت در مصرف بهینه آب باشد.
یادآور میشود؛ در پایان این نشست تفاهمنامه فیمابین بین جهاددانشگاهی، شرکت آب منطقهای و آموزش پرورش منعقد و تفاهمنامه به امضای طرفین رسید.