چرا بنزین زدن با موتور روشن اشتباه است؟

دکتر کارل کراشنکی کارشناس مسائل علمی اهل استرالیا در مورد اهمیت خاموش‌کردن خودرو در زمان سوختگیری عنوان کرد: در شرایط طبیعی برای تولید آتش به سه جزء یک مثلت یعنی سوخت، اکسیدکننده یا اکسیژن هوا و گرما یا منبع جرقه نیاز است. بنابراین برای تولید و روشن ماندن آتش تمامی این اجزاء باید به طور پیوسته فراهم شوند.

وی در ادامه افزود: آنچه که در فرایند سوختگیری در جایگاه‌های عرضه محصولات نفتی باعث تعجب است، این است که راننده هنگام سوختگیری باید خودروی خود را خاموش کند، اما خودروی پشت سر با فاصله کمتر از نیم متر با موتور روشن در صف منتظر است!

این محقق استرالیایی معتقد است که بخار حاصل سوخت که در فرایند پمپ سوخت به باک خودرو در هوا آزاد می‌شود به هیچ عنوان قابل اشتعال نیست. چرا که برای ایجاد اشتعال تراکم بخار سوخت باید به دو تا هشت درصد هوای اطراف برسد و این تراکم هیچوقت در لحظه‌ی سوختگیری بدست نمی‌آید.

با در نظر گرفتن اینکه در لحظه سوختگیری شما در کنار دو جزء مثلث آتش یعنی سوخت زیاد موجود در باک و اکسیژن موجود در هوا هستید، پس تنها عامل سوم یعنی جرقه یا گرما برای اشتعال سوخت کافی است.

دکتر کراشنکی اولین عامل تولید جرقه را همان مجموعه تولید جرقه برای احتراق سوخت در موتور خودرو می‌داند، اما مجموعه شمع و سیم‌های انتقال برق در خودرو کاملا عایق هستند و احتمال جرقه در فضای بیرون بسیار اندک است.

وی دومین عامل تولید ناگهانی جرقه را در اگزوز خودرو و در منبع کاتالیزور می‌داند، چرا که دمای کاتالیزور هنگام دوران موتور بین 750 تا 900 درجه سانتیگراد افزایش می‌یابد.سومین عامل تولید جرقه در خودرو، پرش ناگهانی برق از پورت‌ها یا ترمینال‌های توزیع برق در قسمت‌های مختلف خودرو است.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس دیلی،با در نظر گرفتن اینکه در زمان سوختگیری، سوخت و هوا با غلظت مناسب برای ایجاد آتش در دسترس و تنها یک عامل یعنی جرقه یا گرما نیاز است،  پس از نظر عقلانی بهتر است تا در لحظه سوختگیری خودرو خاموش شده و سرنشینان پیاده شوند.

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا